افزایش دوبرابری خطر ابتلای بیماران قلبی به بیماری مزمن کلیه

به گزارش ایرنا ازپایگاه اینترنتی خبرگزاری یونایتدپرس، آزمایش عملکرد کلیه و آسیب وارده به این عضو، نشانگر خوبی برای کشف خطر ابتلا به بیماری قلبی و حتی در برخی موارد از آزمایش کلسترول و فشار خون که معمولا برای بیماران دارای مشکلات قلبی عروقی تجویز می شود، است.

محققان دانشگاه جان هاپکینز در این مطالعه، اطلاعات جمع آوری شده از 637 هزار بیمار را که در 24 مطالعه شرکت کرده بودند، بررسی کردند.

این افراد هیچ سابقه بیماری قلبی نداشتند.

محققان با بررسی این اطلاعات متوجه شدند که نتایج ناشی از آزمایش های رایج عملکرد کلیه از قبیل اندازه گیری کراتینین خون و آزمایش بررسی آلبومین در ادرار، پیش نشانگرهای خوبی در مورد مشکلات قلبی هستند.

ماتسوشیتا استادیار بخش اپیدمیولوژی دانشکده بلومبرگ دانشگاه جان هاپکینز گفت:مراقبان بهداشتی با در دست داشتن اطلاعات در مورد آسیب های وارده به کلیه و عملکرد آن می توانند بهتر متوجه خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی بیمار شوند.

سطح کلسترول و فشار خون با وجود اینکه نشانگرهای خوبی در مورد خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی هستند اما کامل نیستند.

این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه دو برابر افرادی است که کلیه های سالم دارند و عملکرد ضعیف کلیه ها می تواند به اضافه بار مایعات منجر شود و در نتیجه بیماری قلبی منجر شود.

این مطالعه در مجله The Lancet: Diabetes and Endocrinology منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا