حل معمای ذوب شدن یخ های قطب جنوب

سیناپرس: نقطه ای که دانشمندان برای حفاری در مناطق همیشه یخ زده قطب جنوب برگزیده اند درحقیقت یکی از ناشناخته ترین نقاط زمین به شمار می آید جایی در زیر انبوه توده های عظیم یخ یعنی آن قسمت از زمین که در زیر یخ های قطبی مدفون شده است.

اینجا نقطه ای کاملا دورافتاده محسوب می شود که تاکنون چشم هر انسانی به آن نیفتاده است اما جالب این است که دانشمندان راز ذوب شدن یخ های عظیم یخی و به تبع آن بالاآمدن سطح آب اقیانوس های جهان را در آنجا جستجو می کنند.

دانشمندان برای رسیدن به این نقطه نزدیک به 450 تن سوخت و تجهیزات مصرف می کنند. نزدیک به 7 سال زمان صرف شده و حالا به نظر می رسد یکی از بزرگترین پروژه های علمی جهان در اوج سرما و یخ زدگی در حال انجام باشد.

تیمی متشکل از 40 دانشمند از گوشه و کنار جهان به سرپرستی رز پاول از زمین شناسان دانشگاه الینویز شمالی در این پروژه حضور دارند. در این تیم متخصصان حفاری در یخ و تکنسین های متخصص در امور مختلف فنی حضور دارند تا کشف سرنخ های ذوب شدن عظیم ترین توده های یخی جهان در قطب جنوب با بالاترین کیفیت ممکن صورت گیرد.

ذوب شدن سریع یخ های قطبی در چند دهه اخیر و همزمان با توسعه صنایع آلاینده در سراسر جهان سرعت قابل توجهی گرفته است. دانشمندان بر این باورند اگر این روند به همین ترتیب ادامه پیدا کند باید شاهد تغییرات بی سابقه زیست محیطی در سالهای پیش روی باشیم.