جلوگیری از رانندگی در زمان مستی با حسگر جدید

ایده پروژه AlcoStop توسط محققان موسسه فناوری سینتالاپا در مکزیک و با افزایش تصادفات جاده‌ای ناشی از مصرف نوشیدنی‌های الکلی بوجود آمده است. بر اساس داده‌های موسسه ملی آمار، جغرافیا و انفورماتیک، هر سال حدود 77 هزار تصادف از این نوع رخ می‌دهد که معادل چهار مورد در ساعت است.

این فناوری توسط سه دانشجوی رشته انرژی تجدیدپذیر و پنج دانشجوی مهندسی رایانه به منظور اجتناب از این تصادفات ساخته شده و با مجموعه‌ای از حسگرها بر روی فرمان خودرو، دسته دنده و صندلی کار می‌کند که از طریق عرق فرد متوجه وجود الکل در بدن وی می‌شود. در صورت مثبت بودن آزمایش، موتور خودرو غیرفعال شده و از رانندگی فرد جلوگیری می‌کند.

سیستم AlcoStop از یک واحد پیگیری جی‌پی‌اس برخوردار است که به نظارت آنی می‌پردازد.

این محققان همچنین یک برنامه تلفن همراه را طراحی کرده‌اند که پس از غیرفعال شدن خودرو، سیگنالی را به خانواده و دوستان وی که در نزدیکی وی حضور دارند، می‌فرستد.

به گفته سازندگان، استفاده از این سیستم ساده و مقرون‌بصرفه بوده و همه می‌توانند آن را نصب کنند.

این فناوری همچنین در مقایسه با محصولات دیگر مانند آزمایش تنفسی که در هر بار حضور راننده در خوردو مورد نیاز است، کاربردی‌تر است. AlcoStop به شناسایی فرد در پشت فرمان پرداخته و در صورت عدم وجود الکل در بدن وی، روشن می‌شود. اما اگر راننده نوشیدنی الکلی مصرف کرده باشد، خودرو خاموش باقی خواهد ماند.

این دانشجویان، پایان سال 2015 را به عنوان هدف خود برای تکمیل این پروژه و ارائه آن به شرکتهای سازنده تعیین کرده‌اند.

به گزارش ایسنا،این پروژه در چهارمین رقابت ابتکار فناورانه ملی 2014 در مرحله منطقه‌ای برنده شده بود.