کد خبر : 8484 جمعه 08 خرداد 1394 - 17:32:14
کشف-پروتئین-مسئول-پیشرفت-سرطان-پستان

کشف پروتئین مسئول پیشرفت سرطان پستان

سیناپرس: گروهی از محققان انگلیسی و دانمارکی موفق به کشف پروتئینی شدند که باعث گسترش پیدا کردن سرطان پستان می شود. این یافته ها می تواند به دست یابی به راه های درمانی جدید برای جلوگیری از پیشرفت سرطان پستان کمک شایانی کند.

سرطان پستان یا سرطان سینه ( Breast cancer) به نوعی سرطان گفته می‌شود که از بافت پستان آغاز می‌شود. علائم سرطان پستان می‌تواند یک توده در سینه، تغییر در شکل سینه، گودی پوست، ترشح مایع از نوک سینه، یا پوسته شدن قسمتی از پوست باشد. در افرادی که بیماری در اندام‌ های دیگر آنها گسترش پیدا کرده باشد، این علائم می‌توانند درد استخوان، غدد لنفاوی متورم، تنگی نفس، یا یرقان باشند.

عوامل خطر ابتلاء به سرطان پستان عبارتند از مرض چاقی، عدم تمرین فیزیکی، نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی، درمان جایگزینی هورمون در طول یائسگی، پرتوهای یونی، اولین قاعدگی در سنین پایین و دیر بچه دار شدن یا بچه دار نشدن. دلیل حدود ۵ تا ۱۰٪ از موارد ابتلاء به این بیماری ژن‌هایی هستند که از والدین فرد به ارث رسیده‌اند، از جمله BRCA1 و BRCA2. معمولاً سرطان پستان در سلول‌های دیواره مجاری شیر و لوبول‌ها که تأمین کننده شیر مجاری هستند، ایجاد می‌شود. به سرطان ‌هایی که از این مجاری شروع می‌شوند، کارسینوم پستان گفته می‌شود، در حالیکه سرطان‌های ایجاد شده از لوبول‌ها با نام سرطان لوبولار شناخته شده‌اند. به علاوه، بیش از ۱۸ زیر-نوع سرطان پستان دیگر وجود دارد. برخی از سرطان‌ها از ضایعات پیش-تهاجمی از قبیل کارسینوم مجرایی درجا ایجاد می‌شوند. تشخیص سرطان پستان با انجام یک نمونه برداری از توده مربوطه تأیید می‌شود. پس از تشخیص سرطان، آزمایش‌ های بیشتری انجام می ‌شوند تا مشخص شود که آیا سرطان به قسمت ‌های دیگر بدن نیز سرایت کرده است یا خیر و چه درمان ‌هایی ممکن است نسبت به بیماری واکنش نشان دهند.

در مطالعه اخیر که نتایج آن در مجله Nature به چاپ رسیده است، دکتر آلیسون گارتلند Dr. Alison Gartland از دانشگاه شیفیلد انگلستان و همکارانش پروتئینی به نام لایزول اکسیداز (LOX) را کشف کردند که باعث می شود سلول های سرطانی پستان تا استخوان پیشروی کنند.

این گروه تحقیقاتی بر این باورند که با کشف راهکاری برای مهار این پروتئین می توان از گسترش سرطان پستان جلوگیری کرد.

کلید واژه ها: سرطان سینه - سرطان پستان - nature - پروتئین -