پایش بهداشت بیمارستان با ریز تراشه هوشمند

همانگونه که در همه بیمارستان های فرانسه باید روش های بهداشتی ساده ای همانند ضد عفونی کردن دست ها با محلولی از آب و الکل به طور مدوام انجام شود  ، تمامی کارکنان بخش بیماری های عفونی و گرمسیری در بیمارستان (Hopital Nord de Marseille) شمال مارسی نیز از این قانون ساده پیروی می کنند .

قابل توجه است که بعضی اوقات کارکنان بیمارستان ها این نکته را فراموش کرده و از مواد ضد عفونی کننده برای پاک کردن و ضد عفونی کرن دست های خود استفاده نمی کنند . بیمارستان مارسی برای حل این مساله ، از یک سیستم جدید  به نام  Medi-HandTrace استفاده کرده است .

پرفسور فیلیپ بروکی (Philippe Brouqui) رئیس بخش بیماری های عفونی و گرمسیری بیمارستان شمالی مارسی ، این سیستم را از سال 2013 مورد آزمایش قرار داده است . در این سیستم ، باید یک تراشه را در کفش کارکنان کارگذاشت تا بتوان آنان را زیر نظر گرفت و به این ترتیب تعداد دفعاتی را که آنها از دستگاه ضدعفونی کننده استفاده می کنند ، ثبت می شود .

پرفسور بروکی در این رابطه می گوید : یک مدار ردیاب ، زیر سطح اتاق قرار داده می شود و به این ترتیب سیستم قادر است کفش هایی که تراشه مذکور در آنها جاسازی شده را شناسایی کند . نکته قابل ذکر این است که هر تراشه به نام فردی مشخص ثبت شده و سیستم می تواند شناسایی کند که این فرد در محدوده این ردیاب قرار دارد . زمانی که این فرد از محلول آب و الکل استفاده می کند ، پیامی به سیستم فرستاده می شود که مشخص می سازد فرد دستان خود را ضد عفونی کرده است .

لازم به توضیح است که پرفسور بروکی محلول ضد عفونی کننده و سیستم قابل ردیابی Medi-HandTrace  را در اتاق بیماران این بیمارستان نیز به کار گرفته است .

رئیس بخش بیماری های عفونی و گرمسیری بیمارستان شمالی مارسی در توضیح این مساله می گوید : ” برای اینکه ما قوانین سازمان بهداشت جهانی را به خوبی رعایت کنیم در این بیمارستان یک دستگاه دیگری را نیز مورد استفاده قرار می دهیم . در دستور العمل سازمان بهداشت جهانی آمده که همه کارکنان پیش از تماس با بیمار باید دست هایشان را ضدعفونی کنند . این دستگاه برای کارکنان این امکان را فراهم می سازد تا در زمان ویزیت بیمار نیز دست هایشان تمیز و ضد عفونی باشد . “

قابل ذکر است که هنگامی که بخش اول این سیستم در سال 2013 راه اندازی شد ، میزان عملکرد افراد 20 درصد بوده در حالی که در حال حاضر این رقم بین 40 تا 60 درصد در نوسان است .

اعتقاد بر این است که داده های جمع آوری شده توسط این سیستم به ناظران بهداشتی کمک می کند تا درک بهتری از مشکللات عفونت های درون- بیمارستانی داشته باشند و همچنین این سیستم سبب بهبود رعایت اصول بهداشتی در بیمارستان ها خواهد شد . علاوه بر این، داده های ثبت شده نشان می دهند که در این بیمارستان، بهبود قابل توجهی در هنگام کار فردی و گروهی به وجود آمده است .

لازم به ذکر است که برنامه بعدی که باید در این روند در نظر گرفته شود، نصب یک سیستم هشدار دهنده بوده که در صورت غفلت و فراموشی کارکنان در ضدعفونی کردن دست ها ، آلارم داده و هشدار لازم را اعلام کند .

پرفسور بروکی در توضیحات خود افزود : ” ما از یک سیستم پیامک نیز برخوردار هستیم که هر 15 روز یک بار به داوطلبان اعضای هیات که در دو گروه متفاوت در دو شیفت مختلف کار می کنند ، یک پیامک فرستاده می شود تا میزان به کارگیری ضد عفونی برای تمیز بودن دست ها را به ما اعلام می دهد و در کل به ما نشان می دهد که آیا پیشرفتی داشته ایم یا نه.

لازم به توضیح است که این سیستم توسط یک شرکت فرانسوی متخصص الکترونیک و مهندسی کامپیوتر به نام میکرو بی  (Micro Be) طراحی شده است . دکتر سرژ ترنوار (Serge Ternoir) مدیر این شرکت فرانسوی می گوید که آن ها پیش از طراحی سیستم فعلی ، بر روی تراشه ها و کفش های مختلف کار کرده اند

او در ادامه می افزاید :  ” برای کار گذاری تراشه ، شکافی در کفش ایجاد می کنیم ، تراشه را وارد آن کرده و شکاف را دوباره با چسب ضد آب می چسبانیم . اما چرا از کفش استفاده می کنیم ؟ به دلیل اینکه کفش بخشی از پوشش کاملاً شخصی کارکنان بیمارستان است .

کارکنان بهداشتی و پزشکان این بیمارستان بر این باور هستند که این بهترین سیستمی خواهد بود که می تواند میزان عفونت های درون- بیمارستانی را کاهش دهد .

پرفسور بروکی در ادمه می گوید : ” بخش ما بزرگترین مصرف کننده مواد ضدعفونی کننده  در این بیمارستان است حتی زمانی که تنها بیست درصد از ما به ضدعفونی کردن درست می پرداختیم . به این معنا که در واقع در جاهای دیگر، یعنی نه تنها در همه بیمارستان های فرانسه بلکه در سراسر دنیا، کارکنان بیمارستان ها همیشه دست هایشان را ضدعفونی نمی کنند و به نظر می رسد این موضوع اصلی ترین دلیلی است که ما نمی توانیم با عفونت های درون-بیمارستانی مبارزه کنیم .

براساس آمار وزارت بهداشت فرانسه ، سالانه نزدیک به هشتصد هزار نفر در فرانسه به عفونت های درون- بیمارستانی مبتلا می شوند که از این تعداد ده هزار نفر جان خود را از دست می دهند .

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا