یخچال های طبیعی اورست ناپدید می شوند

طبق پیش بینی های گروهی از محققان بین المللی بیشتر یخچال های طبیعی رشته کوه های اورست طی سالیان آینده به علت اثرات تغییرات آب و هوایی و همچنین گرم شدن کره زمین آب می شوند و یا به مقدار بسیار زیادی عقب نشینی می کنند.

پیش بینی می شود تا سال 2100 حجم 5500 یخچال طبیعی در منطقه هیمالیا و هندوکش که مکان بلندترین قله های جهان است به میزان 70 تا 99 درصد کاهش یابد , گفتنی است این تغییرات اثرات بسیاری روی تولید انرژی آبی و همچنین کشاورزی در مناطق پایین دست خواهد گذاشت.

به گفته جوزف شی فعال بخش هیدرولوژی و یخچال های طبیعی در نپال , احتمال از دست دادن حجم بسیار بزرگی از یخچال های طبیعی طی سالیان آتی با توجه به افزایش دمای کره زمین وجود دارد. با مطالعات انجام شده در منطقه Dudh Kosi در نپال که محل بسیاری از قله های مرتفع دنیا همانند اورست و همچنین یخچال های طبیعی به وسعت 400 کیلومتر مربع بوده مشخص شد یخچال های طبیعی موجود در نواحی پایین دست سریع تر از بقیه یخچال ها ذوب می شود و علت آن افزایش ارتفاع ناحیه است که در آن قسمت دمای زیر صفر حاکم است. این ارتفاع اکنون چیزی در حدود 3200 متر در دی ماه تا 5500 متر در شهریور ماه است. بر اساس اندازه گیری های حرارتی در طول تاریخ و پیش بینی های انجام شده در مورد افزایش دمای کره زمین تا سال 2100 به ارتفاع ذکر شده چیزی در حدود 800 تا 1200 متر اضافه خواهد شد و این بدان معناست که برای یافتن نقاط سردتر باید به مناطق مرتفع تر صعود کنیم.

این افزایش نه تنها باعث کاهش تجمع برف در یخچال ها می شود بلکه 90% یخچال های موجود را در طول ماه های گرم سال در معرض ذوب شدن قرار می دهد. همچنان عدم قطعیت های بسیاری جهت تخمین میزان اثر گازهای گلخانه ای روی دمای کره زمین و مقدار بارش برف و باران وجود دارد و همچنین تعداد معدودی از یخچال ها برای اندازه گیری اثر این گاز ها مورد مطالعه قرار گرفته اند اما افزایش نرخ ذوب شدن برف و یخ و تغییر الگوی بارش از برف به باران به ویژه در مناطق و ارتفاعات بحرانی یخچال ها بی شک مرتبط با این تغییرات بوده و توجه به این الگو ها امری حساس به حساب می آید. پیش بینی می شود بخش های کشاورزی و همچنین نیروگاه های تولید انرژی آبی در پایین دست قله های رشته کوه هیمالیا به شدت تحت تاثیر این تغییرات قرار بگیرند و در نتیجه زندگی بیش از یک میلیارد نفر از ساکنان قاره آسیا که از آب رودخانه های بوجود آمده در اثر ذوب یخچال ها استفاده می کنند دست خوش تغییرات عمده شود. در ابتدا ذوب یخ ها باعث افزایش جریان آب رودخانه ها می شود اما با تداوم این روند شاهد کاهش جریان آب بویژه در ماه های گرم سال خواهیم بود. 

از دیگر پدیده هایی که در اثر کاهش حجم یخچال های طبیعی و عقب نشینی آن ها مشاهده می شود بوجود آمدن دریاچه های متعددی بوده که توسط یخ های به جا مانده از یخچال ها محصور می شوند. لازم به ذکر است در صورت وقوع بهمن و یا زلزله همانند آن چه که در ماه جاری شاهد آن بودیم یخ های محصور کننده دریاچه ها شکسته شده و سیل های عظیمی در منطقه ایجاد می شود.

طی پروژه ای که توسط گروهی از دانشمندان نپالی در دانشگاه میلان انجام شد محققان دریافتند که حدود 13% از حجم یخچال های رشته کوه هیمالایا در 50 سال گذشته کاهش یافته است و حتی حجم بعضی از یخچال ها در مقایسه با سال 1960به کمتر از نصف رسیده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا