در علم تلاش انفرادی معنا ندارد

دانشمندان شورای ملی تحقیقات (National Research Council) ایالات متحده امریکا معتقد هستند که در علم ، فردیت معنا نداشته و تلاش های انجام شده جهت اکتشافات و پژوهش های جدید ، تنها از طریق  تیم علمی امکان پذیر خواهد بود .

در توضیح این موضوع ، گزارشی درباره دانش کار گروه علمی (Science of Team Science) توسط اعضای کمیته شورای ملی تحقیقات امریکا از جمله استیو کوزولووزکی (Steve Kozlowski) محقق و روانشناس دانشگاه ایالتی میشیگان (Michigan State University) نوشته  و ارائه شده است .

استیو کوزولووزکی دارای سال ها تجربه در رابطه با توجه و بررسی نقش همکاری و کار گروهی در تحقیقات علمی و اکتشاف است . او و همکارانش به بحث و گفتگو در این رابطه پرداخته و معتقد هستند که اکتشافات علمی و فعالیت های نوآورانه و موثر ، نتیجه کار و فعالیت های پژوهشی یک تیم علمی بوده نه حاصل نبوغ یک فرد خاص

استیو کوزولووزکی (Steve Kozlowski) محقق و روانشناس دانشگاه ایالتی میشیگان در گفتگویی به روشن تر شدن پرداخته است.

چگونه یک تیم پژوهشی تشکیل می شود؟

تشکیل یک گروه یا تیم تحقیقاتی و علمی چندان آسان نیست . فراهم ساختن ترکیب مناسبی از دانشمندان و محققان خود مبحثی چالش برانگیز است و در این مساله نقش سرپرست علمی تیم به عنوان برقرار کننده تعادل بسیار با اهمیت خواهد بود .

کار اصلی تیم یا گروه علمی چیست؟

در واقع کار گروه علمی متشکل از تحقیقات علمی به دست آمده از فعالیت های علمی کارشناسان است .  سرپرست یک تیم تحقیقاتی مسئولیت های پژوهشی تیم را تقسیم بندی کرده و آن را اداره می کند تا به طور مشترک بتوانند به سوالات مطرح شده در مبحث تحقیقاتی ، پاسخ دهند و به حل مشکلات پیش رو بپردازند .

هدف اصلی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی از حمایت فعالیت های علمی چیست ؟

بر اساس عقیده محققان ، در گزارش جزئیات جدید وعده ها و چالش های گروه علمی ، استراتژی های سیاست گذاری و سرمایه گذاری های انجام شده توسط دانشگاه های اصلی و موسسات مرتبط با آن ، در حال  تدوین  بوده و هدف اصلی مورد توجه این مراکز ، افزایش ایده های بکر و جدید جهت انجام پژوهش های مستقل است .

دانشگاه ها نیازمند حمایت بهتر و به رسمیت شناختن تیم علمی بوده و سازمان ها و آژانس های سرمایه گذاری نیز برای بهبود اثر بخشی فعالیت های علمی تیم تحقیقاتی ، نیازمند حمایت از پژوهش ها و تحقیقات هستند .

آیا در یک تیم تحقیقاتی حضور افراد متخصص علوم اجتماعی و یا روان شناسی لازم است؟

دانشمندان و محققان علوم اجتماعی همانند من ، افرادی که جزء تیم پژوهشی و فعالیت های علمی هستند به همکاری در تلاش های تحقیقاتی برای تولید دانش و علم پرداخته که می توان گفت به منظور اثر بخشی گروه علمی بسیار مفید واقع می شوند .