تصویربرداری از نحوه ایجاد اختلال مواد مخدر در مغز

سیناپرس: این شیوه جدید تصویربرداری که به صورت مشترک توسط پژوهشگران دانشگاه استونی بروک نیویورک و موسسه ملی سلامت ایالات متحده طراحی شده امکان مشاهده برخی فعالیت های مغزی که تاکنون امکان پذیر نبوده را فراهم می سازد. در این شیوه، تابش لیزر به سلول های قرمز خونی که با ماده ای رنگی نشانه گذاری شده اند برخورد می کند. سپس این تابش پس از برخورد با سلول های در حال حرکت بازتاب می یابد و با ارزیابی فرکانس نوربازتابی می تواند موقعیت سلول را شناسایی کرد. در واقع این شیوه از «اصل دوپلر» که کاربردهای زیادی در فیزیک دارد بهره می برد.

 

دانشمندان برای آزمودن این شیوه جدید، مقداری ماده مخدر «کوکائین» را به صورت روزانه به تعدادی موش تزریق کردند و سپس گردش خون در مغز آنها را مورد بررسی قرار دادند. در این آزمایش مشخص شد پس از گذشت 30 روز، فشار خون این موشها به طور قابل توجهی افت پیدا کرد. محققان با این شیوه توانستند این کاهش فشار خون را در مغز این جانور مشاهده کنند.

 

مصرف برخی مواد مخدر نظیر کوکائین موجب می شود که به قلب فشار وارد شده تا خون بیشتری را به بخشهای مخلتف برساند و در نتیجه فشار خون بالا می رود. در عین حال به دلایلی که هنوز مشخص نیست، رگ های خونی تنگ شده و مانع از رسیدن خون به مغز می شوند و همین امر در نهایت به سکته مغز می انجامد. در واقع با وجود افزایش فعالیت قلب و فشار خون بدن، میزان خون رسانی و فشار خون در مغز کاهش می یابد.

پژوهشگران امیدوارند این شیوه جدید بتواند کمک موثری به دانش پزشکی در زمینه جراحی های مرتبط با سرطان مغز و نیز مهندسی بافت داشته باشد. همچنین شاید از یافته های حاصل از پژوهش های انجام شده با این روش بتوان در طراحی شیوه های موثرتر ترک اعتیاد بهره گرفت.

جزئیات بیشتری از این مطالعه در ژورنال Biomedical Optic Express منتشر شده است.

medicaldaily :منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا