هیچ کاهشی در رشد انتشار مقالات علمی در چهار سال اخیر نداشتیم

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر وحید احمدی در مراسم افتتاحیه چهل و هفتمین همایش سراسری معاونان پژوهشی دانشگاه ها ، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری در دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری های پیشرفته کرمان برگزار شد، بر ضرورت بازنگری و مرور نقاط قوت و ضعف برنامه های حوزه پژوهش و فناوری کشور تاکید کرد.

احمدی گفت: معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم جهت ایجاد تحول دراین زمینه ، 16 برنامه راهبردی را تدوین کرده است.

وی در ادامه انسجام سیاستگذاری، برنامه ریزی و امور اجرایی در حوزه علم، فناوری ونوآوری را اولین برنامه راهبردی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم عنوان کرد و از مراحل نهایی تدوین و تصویب نگاشت نهادی نظام علم، فناوری ونوآوری با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد.

احمدی در بخش دیگری از سخنان خود هدفمند سازی مأموریت مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری براساس رویکرد پژوهش، فناوری مبتنی بر نوآوری را به عنوان دیگر برنامه تدوین شده عنوان کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، حمایت از ایجاد و توسعه شرکت های دانش بنیان توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان ، ایجاد دفاتر انتقال تکنولوژی (TTO) و راه اندازی و تأسیس مراکز نوآوری را از جمله برنامه های در دست اقدام در این زمینه ذکر کرد.

احمدی گفت: توسعه زیرساخت های پژوهشی، فناوری و نوآوری برنامه راهبردی دیگری است که در آن باید به ارتقای نشریات علمی ،انجمن های علمی و موسسات پژوهشی دست پیدا کنیم .

وی افزود: ارتقای وضعیت کیفی نشریات علمی در سطح مجلات معتبر جهانی ، تدوین اولویت های صدور مجوز تاسیس موسسات پژوهشی در وزارت علوم و دستگاه های اجرایی و تدوین برنامه راهبردی و ساماندهی موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم بر اساس ماموریت گرایی از جمله اقدامات در این راستا است.

احمدی اظهار داشت: 80 درصد پایان نامه هایی که هم اکنون در دانشگاه ها به سر انجام می رسد غیر کاربردی بوده و در جهت نیازهای کشور نیستند و ما برنامه ریزی کرده ایم در قدم اول 20درصد این پایان نامه ها به صورت کاربردی نگاشته شوند .

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اعلام اینکه حدود 50درصد جمعیت دانشگاهی کشور در بخش علوم انسانی هستند، گفت: شورای تحول پژوهش علوم انسانی در معاونت پژوهش و فناوری ایجاد شده است و علاوه بر صدور مجوز 19 نشریه علمی در گروه علوم انسانی ، برنامه راهبردی ایجاد مراکز پژوهشی علوم انسانی نیز تدوین و تاکنون شش مرکز ایجاد شده است.

احمدی در ادامه گفت: اولویت های پژوهشی دستگاه های اجرایی در شورای عتف تصویب و ابلاغ شده و برای 33 طرح کلان ملی نیز از میان دستگاه های اجرایی حمایت مالی جلب شده است زیرا این طرح ها قبلا به دلیل نبود بودجه و اعتبار با مشکل مواجه شده بودند.

معاون پژوهشی وزیر علوم، توسعه کسب و کار دانش بنیان و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی را برنامه راهبردی وزارت علوم عنوان کرد که برای اجرایی شدن آن ، مشارکت در اجرای کامل قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان ، انتقال کارگروه ارزیابی شرکت ها به شورای عالی عتف ،توسعه دفاتر انتقال فناوری در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوری و تأمین و پرداخت بخشی از هزینه ثبت اختراعات در دست انجام است.

احمدی افزود: تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و مشارکت هدفمند دستگاه های اجرایی با دانشگاه ها برنامه راهبردی دیگری است که در راستای اجرای آن ، تفاهم نامه ای با وزارت صنعت ، معدن و تجارت امضا شد و 100 نفر برای دوره پسا دکترا و 50 نفر برای فرصت مطالعاتی معرفی شدند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا