ایجاد فضای مناسب برای دانش بنیان شدن شرکت های بزرگ اقتصادی

ایرج ندیمی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به حمایت ارکان کشور از حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان، گفت: در قانون بودجه امسال فرصت های خوبی برای شرکت های دانش بنیان به منظور استفاده از منابع ارزی و ریالی به وجود آمد. با این وجود نمی توانیم بگوییم که با این کار همه مطلوبات ما در زمینه اقتصاد دانش بنیان در سال 94 محقق می شود اما از جهت ریل گذاری و حمایت از این شرکت ها اقدامات خوبی به عمل آمد. البته می بایست دانشگاه ها و مجامع علمی ما بیش از آنکه به فکر لجستیک و هزینه زایی باشند، بازارسازی و تجاری سازی و انبوه سازی را هدف قرار دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان، خاطرنشان کرد: در قانون ما ابعاد مختلفی برای بازدارندگی، نظارت پذیری و تظلم خواهی وجود دارد که شرکت های دانش بنیان می توانند از آنها استفاده کنند. طبیعتا اگر از سوی این شرکت ها، به ما نمایندگان مجلس هم ارجاعی صورت بگیرد، پیگیری خواهیم کرد.

ندیمی در پاسخ به این پرسش که برای دانش بنیان شدن شرکت های بزرگ اقتصادی چه باید کرد، گفت: ما نمی توانیم هیچ شرکت یا بنگاه اقتصادی را مجبور به دانش بنیان شدن کنیم بلکه فضا باید این شرکت ها را به این سمت هدایت کند. بر این اساس باید واردات و تعرفه واردات مدیریت شود. همچنین باید از جایگزینی واردات حمایت شود و نیز از شکل گیری انحصار جلوگیری به عمل آید. با چنین قوانینی باید این فضا را به وجود آورد و با اجبار نمی توان. ما نمی توانیم برای شرکت ها بیزینس به وجود بیاوریم. اگر بر پارامترهای موثر بر نوآوری مثل مشتری، مثل الگوی مصرف، مثل کیفیت و… تکیه شود، این شرکت ها خود به خود به سمت نوآوری حرکت می کنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ما بعد از انقلاب چند مشکل را تجربه کنیم مثل جنگ، تحریم و… این مشکلات به ما علامت داد که کشورهای تولیدکننده در مقابل تحریم مقاوم هستند و در برابر جنگ ایستادگی می کنند. اما اگر نتوانند به رویکردهایی چون خودباوری، اتکا به منابع خود و سرمایه گذاری بر جمعیت عظیم فارغ التحصیلان دانشگاهی تکیه کنند، طبیعتا تسلط بیگانه را شاهد خواهند بود.

وی  در پایان تاکید کرد: می بایست از تمام امکانات و قوای کشور برای دستیابی به این هدف بهره بگیریم. خب استفاده از این امکانات و قوا، باید یک استطاعتی را تعریف کند. آن استطاعت چیست؟  این است که به فرض کالایی را که خودمان می توانیم تولید کنیم، نیاوریم و حتی آن را صادر کنیم. با این رویکرد ما می توانیم وابستگی خود را به خارج از بین ببریم، مشکل اشتغال جوانان را حل کنیم، پویایی و رشد اقتصادی را مدیریت کنیم. بنابراین دانش بنیان، تحقق بسیاری از آرمان های ما همچون استقلال است. معنای استقلال که تنها به سیاست خلاصه نمی شود. بلکه بخشی از استقلال، استقلال اقتصادی، صنعتی و… است. با چنین رویکردی، حتما می بایست به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا