مصرف ترامادول در کشور سیر نزولی داشته است

بطور کلی مسکنها دو دسته هستند . دسته اول مسکنهایی که اعتیاد آور هستند و بنام مسکنهای نارکوتیکی معروف هستند و  دیگری مسکنهایی نظیر ایبوبروفن و استامینوفن که اعتیاد آور نیستند  و مجازبه فروش  بوده و اغلب بدون نسخه خریداری می‌شوند.

 

 دسته اول که جزء داروهای غیرمجاز هستند حتما باید با دستور پزشک و از طریق نسخه به فروش برسند و داروخانه ها هم مجاز به فروش این داروها بدون نسخه نیستند. این داروها فوق العاده خطرناک بوده و اعتیاد آور هستند وعوارض سوء مصرف آنها بسیار بالاست.

ترامادول ، متادون ،ترکیبات مورفین از جمله داروهایی هستند که خاصیت ضد درد زیادی داشته و اغلب در کاهش دردهای شدیدی نظیر دردهای روماتیسمی و ستون فقرات وسایر دردهای شدید تجویز می‌شوند ؛مصرف این داروها به دلیل اعتیاد آور بودن آنها بیش از دو هفته توصیه نمی‌شود.

دکتر سید جمال سعید واقفی، داروسازو رییس اسبق انجمن دارو سازی ایران در این باره گفت: متأسفانه در یک مقطع زمانی از چند سال گذشته داروی ترامادول به عنوان یک داروی مسکن معمولی در اختیار عموم مردم قرار گرفت و نسل جوان هم از آن استقبال کرد زیرا این دارو خاصیت مخدری دارد و به فرد احساس سرخوشی ونشاط موقتی می‌دهد. تا اینکه فروش این داروها در طی جلسه ای که به همین منظور در پنج سال گذشته برگزار شد ممنوع شد و وزارت بهداشت هم به داروخانه ها ابلاغ کرد که به هیچ عنوان این دارو را بدون نسخه به فروش نرسانند. نوع تزریقی این دارو تنها در بیمارستانها استفاده می‌شود و نوع قرص و کپسولی آن هم در مواردی که درد شدید است با تجویز پزشکان در دسترس افراد قرار می‌گیرد.

واقفی در ادامه افزود:  این داروها  به ظاهر برای ناراحتیهای عصبی مصرف می‌شوند ولیکن  فوق العاده اعتیاد آور هستند. گروه مورفین ها، دیازپامها، فنو باربیتالها،آمفتامین‌ها همه در این گروه جای می‌گیرند وپایه ساخت مواد مخدری نظیر شیشه و کراک هم هستند.

 ترامادول ماده ای شبیه به ترکیبات تریاک است لیکن تریاک نیست. این ماده به شدت اعتیاد آور است و اگر فردی هر روز این دارو را مصرف کند ترک دارو فوق العاده سخت می‌شود .متاسفانه  در جلسات انتظامی سازمان پزشکی که برای بررسی پرونده‌ها صورت می‌گیرد موارد زیادی از فوت اشخاص ،خصوصا جوانان بر اثر مصرف این دارو مشاهده می‌شود.  در ابتدای مصرف دارو حالت نشئگی به فرد دست می‌دهد و مصرف بیش از حد آن موجب شوک شدید شده و فرد را به کما می‌برد.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار سینا پرس که با توجه به ممنوعیت فروش بدون نسخه  این دارو دلیل افزایش موارد اعتیاد بر اثرمصرف آن چیست گفت: با توجه به آمار رسمی وزارت بهداشت مصرف این دارو نسبت به دهه 80 به یک چهارم رسیده است واین نشان می‌دهد که بازرسیهای علوم پزشکی و تدابیر وزارت بهداشت موثر واقع شده است و خوشبختانه پزشکان ما هم همکاری لازم را داشته و کمتر اقدام به تجویز آن می‌کنند . این موضوع بر طبق آمار افزایش نداشته است واین طبیعی است که با توجه به رشد جمعیت نسبت به دهه 80 مصرف تمامی داروها بطور طبیعی بالا می‌رود ولیکن نه در حدی که بتوان گفت افزایش جدی داشته است.آمار وزارت بهداشت کاملا گویای این مساله است . هر ساله  این وزارت خانه آمار تمامی داروهایی را که تولید و مصرف می‌شوند توسط  شرکتها ی دارویی دریافت می‌کند  و اگر به آمار امسال و سال گذشته مصرف ترامادول توجه کنیم به خوبی مشخص می‌شود که این رقم سیر نزولی داشته است.

واقفی در خصوص مکملهای غذایی که در باشگاههای بدنسازی در دسترس جوانان قرار می‌گیرد گفت: اگرچه مصرف داروهای حاوی مخدر در کشور یکی از مهمترین خطراتی است که جوانان با آن روبرو هستند لیکن یکی از اصلی ترین خطرات، مصرف مکملهای بدنسازی است که این روزها باب شده است. این  مکملها به منظور عضله سازی مصرف می‌شوند  و درست است که بر روی مغز تأثیری نداشته و مخدر محسوب نمی‌شوند  لیکن عوارض ثانویه جنسی بالایی دارند و به تدریج باعث کاهش حالت های مردانه در جوانان می‌شوند .

وی در آخر گفت:متأسفانه برخی از داروخانه ها برای بالا بردن فروش اقدام به فروش داروهای غیرمجاز می‌کنند لیکن از آنجا که تمامی داروخانه‌ها زیر نظر دانشگاههای علوم پزشکی و بازرسین آن هستند مرتب زیر نظر  بوده واین نظارت  هم به صورت آشکار و  هم بطور نامحسوس  صورت می‌گیرد .از این رو داروخانه های خاطی به سرعت شناسایی  شده و با آنها برخورد می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا