فرهنگسازی برای حرکت کشور به سمت توسعه مبتنی بر دانش

دکتر حسین نوش آبادی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی برای حرکت کشور به سمت توسعه مبتنی بر علم و دانش، گفت: شعار بنیادین کشور، توسعه مبتنی بر علم و دانایی است. در سند چشم انداز هم به این مساله اشاره شده است. برای اینکه ما بتوانیم یک رشد متوازن و فراگیر در همه بخش های کشور از جمله اقتصاد، صنعت، سیاست، فرهنگ و اجتماع داشته باشیم می بایست همه این بخش ها را بر اساس اصول و مبانی علمی تعریف کنیم. بنابراین باید افرادی در این بخش ها به کار گرفته شوند که علاوه بر داشتن تعهد به آرمان های دینی و ملی، با اتکا به اندیشه ها و مبانی علمی حرکت کنند. امروز دیگر نباید بر اساس آزمون و خطا پیش برویم.   

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک بخش موثر در بسترسازی این حرکت  عمل می کند. به هرحال دستیابی به توسعه نیازمند فرهنگسازی است و تلاش ما این است که فرهنگ بهره مندی از افراد توانمند و نخبه در بخش های مختلف جامعه را عمومیت ببخشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که فرهنگ نیز باید مبتنی بر دانش محوری باشد. امروز کسی می تواند در شاخه های مختلف فرهنگ و هنر همچون سینما، تاتر، کتاب، هنرهای تجسمی، رسانه و مطبوعات و غیره نقش آفرین باشد که دانش این کار را داشته باشد. امروز دیگر کسی نمی تواند با تکیه بر تجربه و آزمون و خطا وارد عرصه فرهنگ شود بلکه می بایست بر مبنای اصول علمی در این عرصه فعالیت کرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: ما برای پیشرفت همه جانبه کشور نیازمند سه عنصر هستیم؛ عنصر علم و دانایی، عنصر تعهد و عنصر عزم و همت.

نوش آبادی با اشاره به اهمیت بحث ترویج علم و لزوم حرکت به این سمت، تصریح کرد: توسعه  و ترویج علم از وظایف دینی ماست. در فرهنگ دینی ما هم آمده که زکات علم، نشر و ترویج آن است که خوشبختانه فرهنگ ملی ما هم این موضوع را پذیرفته است. ما در طول تاریخ همواره از ملل متمدن جهان بوده ایم و زمانی کشور ما، مهد علم و تمدن دنیا بوده است. در زمانی بین قرن سوم و چهارم تا قرن هفتم و هشتم، کشور ما در جایگاهی قرار داشت که تولید علم و محتوا می کرد و دنیا از آثار علمی ما بهره می گرفت. ما باید به همان سمت حرکت کنیم، همانطور که دیدگاه مقام معظم رهبری حرکت به سمت توسعه مبتنی بر تمدن و هنر ایرانی اسلامی است. ما باید این موضوع را دنبال کنیم و به نظر من رسیدن به آن نقطه کار سختی نخواهد بود. اگر همه مردم ما در همه سطوح به سمت توسعه مبتنی بر دانش و اصول و مبانی علمی حرکت کنند، ترویج علم به وجود می آید. ترویج علم در سایه تولید محتوا و غنی بخشی جامعه با علم و دانش شکل می گیرد.    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا