ماشین‌هایی که دنده هوایی دارند!

در این لحظات ناگهان این فکر به ذهن تان می رسد که کاش می توانستید خودرو خود را بر فراز دیگر خودروها به پرواز درآورید و در این ترافیک سنگین فرار را بر قرار ترجیح دهید. تصور کنید می توانستید در این لحظه فقط با فشار دادن یک کلید، خودرو را از سطح زمین جدا کرده و مسیر هوایی را در پیش گیرید.

در بسیاری از کلانشهرهای دنیا ترافیک به یکی از اجزای جدایی ناپذیر مسیرهای شهری و پر رفت و آمد تبدیل شده است. بسیاری از ما هر هفته ساعت های طولانی را در ترافیک های سنگین در مسیرهای پر رفت و آمد می گذرانیم. یکی از متهم های اصلی مواجه شدن با چنین پیامدهایی افزایش بی رویه جمعیت در شهرهای بزرگ است.

اما به نظر می رسد مشکل اصلی اینجاست که با وجود افزایش جمعیت برای گسترش سیستم حمل و نقل تدبیری اندیشیده نشده است. گسترش سیستم حمل و نقل شهری در بسیاری از کلانشهرها به کندی پیش می رود تا جایی که حتی نمی تواند ابتدایی ترین نیازهای ساکنان این شهرها را پاسخگو باشد. یکی از راهکارهای منطقی برای حل این مشکلات طراحی و ایجاد شیوه جدیدی از سیستم حمل و نقل است که مبتنی بر مسیرهای زمینی نباشد. به این ترتیب با جایگزین شدن این شیوه جدید حمل و نقل می توانیم امیدوار باشیم در آینده ای نه چندان دور ترافیک به یکی از خاطرات متعلق به قرن بیستم تبدیل شود و آثاری از آن در زندگی آیندگان بر جای نماند. برای رسیدن به این هدف باید دیدگاهمان را از زمین به آسمان تغییر دهیم.

در قرن گذشته هواپیماها و خودروهایی که به مرز تولید انبوه رسیده بیشترین نقش را در تغییر سبک زندگی بشر داشته است. خودروها به عنوان یک گزینه با صرفه برای حمل و نقل عمومی مطرح شده و این امکان را ایجاد کرده اند که بتوانیم فراتر از محدوده شهرها قدم بگذاریم. هواپیماها نیز به نوبه خود در تغییر زندگی انسان ها نقش بسیار مهمی داشته و زمان سفر به مقصدهای دور را به میزان قابل توجه و چشمگیری کاهش داده اند. ممکن است با آغاز قرن جدید شاهد به حقیقت پیوستن آرزویی باشیم که از گذشته های دور ذهن بشر را به خود مشغول کرده بوده است. بی شک این آرزو چیزی نخواهد بود جز خودروهای پرنده ای که در مسیر آسمان به پرواز درمی آید. شاید پیش از این نیز درباره به حقیقت پیوستن رویای خودروهای پرنده چیزهایی شنیده باشید که با دسترسی به فناوری های موردنیاز برای افزایش ایمنی این خودروها و افزایش سهولت استفاده از آنها مسیر رسیدن به این هدف هموار خواهد شد. در ادامه مجموعه ای از تلاش های انجام شده برای ساخت یک خودروی پرنده را مورد بررسی قرار می دهیم. نتیجه این تلاش ها ، خودروهای پرنده ای است که شاید تا یک دهه آینده بتوانید نمونه ای از آن را داخل پارکینگ خانه محل سکونت خود پارک کنید .

ایده ای که دور از انتظار نیست

بسیاری از پیشگامان ساخت خودروهای پرنده هیچ گاه موفق نشدند یک خودرو پرنده را به مرحله تجاری سازی برسانند. بعضی از آنها حتی موفق نشدند نتیجه سال ها تحقیق در این زمینه را به اجرا درآورند و پیش از محقق شدن این رویا جان خود را از دست دادند. اما آنها ثابت کردند ایده ساخت خودروهای پرنده دور از انتظار نیست. پیشرفت های بدست آمده در زمینه ساخت مواد سبک، رایانه هایی با قابلیت شبیه سازی و هواپیماهایی با قابلیت کنترل از طریق سیستم های رایانه ای، این باور را بیش از پیش به حقیقت نزدیک کرده است.

زمانی که برای نخستین بار از خودروهای پرنده صحبت به میان آمد به نظر می رسید محقق شدن این ایده مسیری طولانی پیش رو داشته باشد.

اکنون پس از تلاش های متعدد در این حوزه ممکن است تا چند دهه آینده شاهد پرواز این خودروها بر فراز آسمان باشیم. البته هنوز موانعی از قبیل اخذ مجوز از سازمان هوانوردی در کشور های مختلف وجود دارد که باید آنها را از میان برداشت. در سال های اخیر خودروهای پرنده مختلفی متناسب با سلیقه ها و رویکرد های مطرح در دنیای مدرن و امروزی طراحی و ساخته شده است که به نظر می رسد تا رسیدن به خط پایان و تولید انبوه فقط چند قدم فاصله داشته باشد.

یکی از جدیدترین خودروهای پرنده که در سال های اخیر از آن صحبت شده Skycar است. فرود و صعود این خودرو به شیوه عمودی است. هزینه ساخت این خودرو حدود یک میلیون دلار برآورد شده است. اما پیش بینی می شود پس از تولید انبوه هزینه ساختش به 60 هزار دلار (حدود 200 میلیون تومان) کاهش پیدا کند. یکی دیگر از خودروهای پرنده مدرن و امروزی Macro است. این خودرو با استفاده از سامانه موقعیت یاب جهانی مسافران را به مقصد موردنظرشان می رساند.

دسترسی به خودروهای پرنده از یک سو هیجان انگیز و از سوی دیگر ترسناک به نظر می رسد و این بستگی به دیدگاه افراد نسبت به حضور خودروهای پرنده در سطح شهرهای بزرگ دارد.

اگر اقدامات ایمنی برای تردد خودروهای پرنده در نظر گرفته شود بی شک بهترین راهکار برای رهایی از ترافیک های سنگین در مسیرهای شهری و پر رفت و آمد خواهد بود.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا