بحران زیست محیطی در بزرگترین دریاچه آب شیرین دنیا

سینا پرس : کاهش سطح آب دریاچه بایکال و تغییر مسیر دادن رودخانه آنگارا (Angara) و جریان پیدا کردن آن به سمت شمال ، تامین آب شهر آنگارسک (Angarsk) را با 230 هزار نفر جمعیت با مشکل روبرو کرده است.  

بر اساس گزارش های ارائه شده توسط وزارت آکادمی علوم سیبری روسیه ، حجم زیادی از آب این دریاچه برای تولید برق نیروگاه حرارتی TEC-10 پمپ شده است که به نظر می رسد این موضوع در کم شدن سطح آب دریاچه دخیل بوده است .

البته پیش از این نیز اعلام شده بود که دانشمندان یکی از علل اصلی کاهش سطح آب دریاچه بایکال را پمپاژ حجم بالایی از آب دریاچه که توسط کارخانه برق آبی ایرکوتسک صورت گرفته ، می دانند. کارخانه برق آبی ایرکوتسک در نزدیکی دریاچه بایکال قرار دارد و هر ساله بخشی از آب دریاچه را برای تولید برق مصرف می کند .

قابل توجه است که تعیین مقرراتی که برای حفظ سطح آب دریاچه  از سوی دولت تعیین شده است ، به سال 2001 باز می گردد که اجرای این قوانین  با شرایط کنونی در مسیرهای متناقضی قرار می گیرند . با توجه به این قوانین هفته گذشته یک کمیسیون دولتی برای مساله اضطراری کاهش سطح آب دریاچه بایکال و خطر زیست محیطی منطقه تشکیل شد و قوانین و مقرراتی در ارتباط با کاهش سطح آب دریاچه بایکال و عواقب ناشی از آن تنظیم گردید .

لازم به ذکر است که در طول شصت سال گذشته ، این نخستین بار است که سطح آب دریاچه بایکال به پایین ترین سطح خود یعنی حد بحرانی رسیده است . سطح آب دریاچه بایکال در مقایسه با سال 2013 ، 40 سانتی متر بیشتر ، کاهش پیدا کرده است  و در واقع در حال سقوط از حد 456.09 متر ، یعنی پایین ترین حد تعیین شده برای این دریاچه  است . 

دانشمندان پیش بینی می کنند که سطح آب دریاچه در نیمه اول ماه فوریه به نقطه بحرانی خود برسد که می تواند خطرات زیست محیطی بسیاری را در بر داشته باشد و آسیب جبران ناپذیری به اکوسیستم دریاچه وارد شود . حیات ماهی ها و پرنده های ساکن خلیج کوچک کم عمق در امتداد محیط دریاچه با کاهش سطح آب به خطر می افتد و این پدیده دیگر موجودات ساکن این دریاچه را نیز تهدید می کند .

دریاچه بایکال ، بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان است که تقریبا در نه هزار و دویست کیلومتری غرب مسکو ، میان استان ایرکوتسک و بوریاتیا قرار دارد و در جنوب سیبری در کشور روسیه واقع شده است . این دریاچه در حدود یک پنجم یا 20 درصد آب شیرین جهان را تامین می کند .

به طور کلی دانشمندان و محققان ، علل مختلفی را در کاهش سطح آب دریاچه موثر دانسته اند که از آن میان می توان به گرمای بیش از حد تابستان ، کاهش آب ورودی به دریاچه ، برداشت و پمپاژ بیش از حد آب از دریاچه توسط نیروگاه تولید برق ایرکوتسک و  قطع بیش از اندازه درختان جنگل های اطراف دریاچه  اشاره کرد . دانشمندان پیش بینی می کردند که در طول زمستان و بهار سطح آب دریاچه بهبود پیدا کند اما با توجه به این مساله که در این فصل ها به جز آب حاصل از  ذوب برف ها که از اوایل ماه آوریل به دریاچه می ریزد ، هیچ منبع آب دیگری آب دریاچه را تامین نخواهد کرد، بهبودی در شرایط دریاچه دیده نخواهد شد .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا