ساخت دستگاه تشخیص هویت از راه دور

اخیرا محققان دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon University) ایالات متحده امریکا یک اسکنر عنبیه را ارائه کرده اند که قادر به شناسایی افراد در فاصله 40 فوتی (دوازده متر و 20 سانتیمتری) است .

بر اساس آزمایش های انجام شده  ، مشخص شد  این نرم افزار تشخیص هویت ارائه شده توسط دانشمندان در مرکز بیومتریک سی لب دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon’s CyLab Biometrics Center)  قادر به شناسایی الگوهای منحصر به فرد در عنبیه شخص و مطابقت دادن آن با اطلاعات پایگاه داده ها است .

تصور کنید که فردی در جاده با سرعت بسیار بالا در حال رانندگی است و افسر پلیس قصد دارد تا او را شناسایی کند . پیش از اینکه افسر از ماشین خارج شود ، این نرم افزار جدید، عنبیه چشم راننده را در آینه خودرو اسکن کرده و پس از  تطبیق آن با با اطلاعات پایگاه داده ها ، هویت شخص را شناسایی می شود .

قابل ذکر است که عنبیه هر فرد مانند اثر انگشت وی ، منحصر به فرد است . این فن آوری همانند انگشت نگاری عمل می کند . مدل های ریاضی می تواند الگوهای منحصر به فرد را در هر شخص تشخیص دهد و اسکن عنبیه را می توان در فاصله دور انجام داد در حالی که در انگشت نگاری یا تست دی ان ای ، نیاز به تماس مستقیم و یا آزمایش های گسترده است .

شما می توانید کاربرد این دستگاه را در فرودگاه ها تصور کنید . در واقع این دستگاه اسکن عنبیه و شناسایی فرد می تواند صف های طولانی در ایست بازرسی امنیتی در فرودگاه را از بین ببرد و زمان انتظار کار بازرسی مسافران را به حداقل برساند .

تسهیلات و ایمنی فن آوری های بازشناسی هویت همیشه به اندازه کافی موجب آسایش مردم نمی شوند. به تازگی محققان دانشگاه آکسفورد (University of Oxford) انگلستان دریافتند که مردم با وجود فن آوری های بی سیم و بیومتریک ناخوشنود هستند .

یکی از شرکت کنندگان داوطلب آزمایش این دستگاه در رابطه با این فن آوری می گوید : من یک احساس منفی از دستگاه اسکن عنبیه دارم چرا که من می خواهم نوعی تعامل بین خودم و این سیستم که به نظارت من می پردازد ، برقرار شود .

لازم به ذکر است پژوهشگران معتقد هستند ، پیش از این که این دستگاه در زندگی روزمره انسان ها وارد شده و کاربرد آن گسترش پیدا کند ،  چارچوب های روابط حقوقی و عمومی آن  باید با موفقیت هدایت شود .