روش درمانی جدید در بیماری ام اس

محققان دانشگاه مونترال (University of Montreal) کانادا موفق به کشف یک روش درمانی جدید برای توقف پیشرفت بیماری ام اس شده اند . بیماری ام اس (multiple sclerosis) که بیماری فلج چندگانه نیز خوانده می شود ، یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌ های میلین (myelin sheath) سلول‌ های عصبی در مغز و نخاع آسیب می ‌بینند . این آسیب دیدگی در توانایی بخش‌ هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط بوده ، اختلال ایجاد می‌ کند و باعث به وجود آمدن مشکلات جسمی می شود . همانگونه که گفته شد  در بیماری ام اس ، سلول های عصبی مغز و نخاع آسیب می بینند . اگر چه علت قطعی بیماری ام اس، مشخص نیست اما مکانیزم اصلی آن آسیب زدن توسط سیستم ایمنی بدن و یا اختلال در سلول‌های تولید کننده میلین است . البته پزشکان دلایل ایجاد این مکانیزم ‌ها را عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند عفونت دانسته اند .

مولکول های کششی سلول ملانوما (melanoma cell adhesion molecule) در حملات بر روی سیستم عصبی ، یک عنصر حیاتی را تشخیص دادند که به آرامی افراد مبتلا به ام اس را ناتوان می سازد .

آزمایش های انجام شده  روی انسان همانند آزمایش های انجام شده روی موش ها ، نشان می دهد که مولکول های کششی سلول ملانوما (MCAM) می تواند مسدود شده و شروع بیماری ام اس را به تاخیر اندازد و به طور بالقوه پیشرفت این بیماری را کاهش دهد .

لازم به ذکر است که در حالت طبیعی ، مغز انسان توسط سیستم ایمنی بدن در برابر آغاز حمله بیماری محافظت می شود . در افراد مبتلا به بیماری ام اس ، مانع خونی مغز (brain-blood barrier) که این حفاظت را فراهم می سازد ، به دلیل نفوذ سلول های ایمنی به نام لیمفوسیت ها (lymphocytes) این عملکرد مختل می شود .

دکتر الکساندر پرات (Alexandre Prat) استاد دانشکده علوم اعصاب دانشگاه مونترال در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد : " ما در آزمایش های خود کاهش 50 درصدی این بیماری را در موش هایی (مدل های حیوانی بیماری ام اس) که از انسفالومیلیت خود ایمن تجربی (experimental autoimmune encephalomyelitis) برخوردار بودند  ، مشاهده کردیم . "

دکتر پرات در ادامه تاکید کرد : " آن چه مهم به نظر می رسد این است که ما می توانیم با این روش ، اولین علائم و تاثیر آن بر پیشرفت بیماری را متوقف کنیم . ما معتقد هستیم که روش درمانی ما ، اولین روش درمانی است که کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری ام اس که با کاهش قابل توجه ناتوانی و سیر پیشرفت بیماری مواجه هستند  را تحت تاثیر قرار داده و بهبود می بخشد .

قابل ذکر است که فرد دارای بیماری ام‌ اس همه علائم یا نشانه‌ های عصب شناختی را داراست . رایج ترین این نشانه ‌ها عبارت اند از مشکلات سامانه عصبی خود گردان ، دیداری ، حرکتی و حسی .  علائم خاص از طریق محل‌ های زخم در سیستم عصبی مشخص می‌ شوند و شامل خواب رفتگی مانند مور مور شدن ، گز گز کردن ، ضعف عضلات ، واکنش‌های غیر ارادی ، گرفتگی عضلات یا ناتوانی در حرکت ، ناتوانی در هماهنگی و تعادل ناهماهنگی عضلات ، ایجاد اشکال در صحبت کردن یا غذا خوردن ، مشکلات دیداری (جنبش کره چشم، کاهش دید یا دوبینی) ، احساس خستگی ، درد شدید یا درد مزمن و ایجاد اشکال در ادرار و مدفوع است .

لازم به ذکر است که این پژوهش های جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Annals of Neurology منتشر شده و در دسترس است .