مخالفت جهانی با فعالیت نظامی در فضا

در پی گسترش توانائی های فضائی کشور های مختلف  در حوزه اعزام فضاپیما به مدار زمین ، ماه و سایر سیاره های منظومه شمسی ، بحث حضور نظامی در فضا تبدیل به موضوعی مناقشه آمیز شده است . این مساله در حالی است که با تغییر توازن قدرت فضائی کشورهای جهان که پیشتر در انحصار آمریکا و روسیه بود و امروزه شاهد دستاوردهای بزرگ فضائی سایر کشورهای جهان از جمله هندوستان ، چین ، ژاپن ، اتحادیه اروپا و …. هستیم ، بحث فعالیت های فضائی ، تبدیل به رقابتی همه جانبه شده و موضوع دخالت نظامی در فضا نیز محتمل است . به همین مناسبت سرگئی ریابکوف  Sergei Ryabkov ،  معاون وزارت امور خارجه روسیه در مراسم افتتاحیه آکادمی BRICS که روز جمعه بر گذار شد ، اعلام کرد : " فعالیت های نظامی در فضا به هیچ عنوان پذیرفته شده نخواهد بود . "

لازم به توضیح است که در جلسه اخیر این اتحادیه ، نمایندگان این کشورها به همکاری همه جانبه با یکدیگر در حوزه فعالیت های فضائی و تامین امنیت در فضا اشاره کرده و بر لزوم عدم حضور نظامی انسان در فضا تاکید کردند .

در همین راستا مقامات روسیه اعلام کردند : " ما عمیقا از این حرکت جدید اتحادیه BRICS خرسند هستیم ، این موضوع نه تنها بازخوردی مثبت در بین اعضا دارد بلکه در تمامی اسناد و مدارک قانونی و امضا شده توسط طرفین نیز بازتاب خواهد داشت . "

لازم به توضیح است که اتحادیه  BRICS شامل کشورهای برزیل ، روسیه هندوستان ، چین و آفریقای جنوبی است که نام این اتحادیه از ابتدای حروف کشورهای فوق گرفته شده است . این کشورها در قالب توافقی چند جانبه ، با یکدیگر همکاری در حوزه های مختلف ، اقتصادی ، سیاسی ، عملیاتی و پژوهشی خواهند داشت . یکی از حوزه های همکاری این کشورها در زمینه فضا و عمیلات های فضائی است .

 این اتحادیه در ابتدا  BRIC  نام داشت اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به این پیمان ، نام آن به BRICS  تبدیل شد .

 هرچند اعضای گروه بریکس همگی به غیر از روسیه در ردهٔ کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هستند اما عموماً به واسطهٔ اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر کشورها متمایز می‌شوند. بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸٪ قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا