بررسی انشعاب سگ ها از گرگ بر پایه مطالعات ژنتیکی

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی پونتوس اسکوگلوند Pontus Skoglund از مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد با همکاری موسسه پژوهشی برود Broad Institute و  لاو دالین Love Dalén از پژوهشگران  موزه تاریخ طبیعی سوئد Swedish Museum of Natural History در حال انجام مطالعه و بررسی  روی دی ان ای بقایای استخوانی گرگ های نژاد تایمیر Taimyr wolf در سیبری و مقایسه آن با دی ان ای سگ های امروزی هستند .

بررسی های این پژوهشگران نشان می دهد که نمونه های مورد آزمایش قرار گرفته ، 35 هزار سال پیشینه داشته و بیانگر آخرین و جدید ترین اجداد مشترک گرگ های امروزی و سگ ها است . بر اساس این پژوهش ، در این نمونه ها ، تعداد زیادی از ژن های مشترک بین سگ های امروزی سیبری از نژاد هاسکی Huskies و سگ های قطبی منطقه گرینلند که برای راندن سورتمه استفاده می شوند Greenland sled dogs ، مشاهده شده است .

در همین زمینه دالین Dalén از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " بر اساس مطالعات ما ، احتمالا سگ ها در زمانی بسیار پیش تر از آن چه تا کنون تصور می شد ، توسط انسان اهلی شده اند . "

پژوهشگران همچنین اعلام کردند ، این احتمال وجود دارد که در دوره زمانی فوق یعنی 35 هزار سال پیش ، گرگ ها به دو گروه عمده منشعب شده اند که یکی از آن ها را می توان تشکیل دهنده نژاد گرگ های امروزی دانست و گروه دوم احتمالا در طبیعت از بین رفته و منقرض شده اند .

اسکوگلوند Skoglund از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی نیز در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد : " این احتمال نیز وجود دارد که جمعیت این گروه از گرگ ها همچنان غیر اهلی و رام نشده باقی مانده باشد ولی برای مدت زمانی طولانی ، در پی جوامع انسانی و گروه های مهاجر انسان های باستانی حرکت کرده و آن ها را تعقیب می کرده است . "

این موضوع در حالی عنوان می شود که مطالعات ژنتیکی  پیشین نشان می داد که سگ ها در حدود 16 هزار سال پیش از نژاد گرگ جدا شده و اهلی شده اند ، در حالی که اکنون بر پایه این مطالعات ، مشخص می شود این موضوع در حدود 35 هزار سال پیش رخ داده است .