تولید مثل افزون بر موضوعی علمی یک پدیده اجتماعی است

وی افزود: پژوهش کشوری پژوهشگاه  ابن سینا نشان داد که شیوع ناباروری در کشور حدود 20 درصد است و این آمار گستردگی و اهمیت این پدیدار در جامعه را به خوبی نشان می دهد.

دکتر آخوندی با اشاره به اینکه ابعاد اجتماعی و فرهنگی ناباروری به طور مستقیم در انتخاب شیوه ی برخورد با این مشکل در سطح کلان و انتخاب مسیرهای درمان از سوی زوجین نابارور موثر است ، افزود: ریشه های تاریخی و فرهنگی اهمیت باروری در جامعه  ، نگاه مرد سالارانه ، فشارهای روانی و اجتماعی بر زوج های نابارور  و بالا بودن هزینه های درمان ، ناباروری را به موضوعی چند وجهی تبدیل کرده است.

به گفته ی رییس نخستین کنگره تولید مثل ، امروزه  مشکل ناباروری ما با مسائل جدیدی مواجه است.

دکتر آخوندی در این باره گفت: نرخ ناباروری با علل مردانه روز به روز در حال افزایش است. اگرچه آمار رسمی در این باره وجود ندارد ، اما متخصصان حوزه ی درمان هر روزه با این وضعیت مواجه می شوند و این مسئله کاملا نگران کننده است.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد باید در پژوهش هایی نظام مند ، اثر مجموعه ای از متغیرهایی که در ناباروری دخیل هستند مانند بالا رفتن سن ازدواج و بچه دار شدن، عوامل محیطی و تغذیه ای ، آب و هوا ، تاثیر امواج رادیویی و الکترو مغناطیسی یا پارازیت ها ، استرس های محیطی و عوامل دیگر مرتبط با این موضوع را بررسی کرد تا از بحرانی شدن این مشکل جلوگیری شود.

دكتر محمد مهدي آخوندي با تاكيد بر اينكه در گذشته  ارتباط بين متخصصان ، علاقه مندان و روز آمد سازي نظام مند يافته ها و دستاوردها و تبادل نظر فعالان اين حوزه وجود نداشت ، تشكيل انجمن جنين شناسي را گامي در اين راستا عنوان كرد و افزود: انجمن جنين شناسي و بيو لو‍ژي توليد مثل با هدف رفع نقصان و فراهم آوردن امكان هم انديشي ميان متخصصان اين حوزه و به روز رساني و تبادل نظرات و يافته هاي فعالان اين عرصه ، در سال 90 فعاليت خود را آغاز كرد.

وي درباره ي برخي از فعاليت هاي اين انجمن در سه سال گذشته گفت: تاسيس هفت شعبه ي استاني  و برگزاري كارگاه ها و نشست هاي تخصصي بخشي از فعاليت اين انجمن بوده است.

وي برگزاري نخستين كنگره توليد مثل را فضايي مناسب براي مشاركت و بهره مندي گسترده ي متخصصان و علاقه مندان حوزه بيولوژي توليد مثل عنوان كرد.

به گفته ي دكتر آخوندي 750 مقاله از سوي علاقه مندان حوزه ي توليد مثل به اين كنگره ي علمي ارسال شد.

نخستین کنگره ی تولید مثل کشور، با هدف تبادل نظر اساتید ، محققان و دانشجویان شصت و پنج گروه دانشگاهی مختلف در حوزه ی بیولوژی تولید مثل در انسان و حیوان ، تشخیص درمان و پیشگیری از ناباروری به مدت سه روز از دوم خرداد ماه در سالن همایش های رازی برپاست.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا