روش درمانی جدید برای پارکینسون

هرچه افراد یک نسل پیرتر می شوند، انتظار می رود که شمار بیماران مبتلا به پارکینسون نیزدر آنها افزایش یابد. افراد مبتلا به این بیماری اغلب علائم اولیه آن را در حدود 60 سالگی تجربه می کنند. در حال حاضر پارکینسون هیچ درمانی ندارد، اما به تازگی محققان به رویکرد جدیدی دست یافتند که به واسطه آن می توان علائم آزار دهنده این بیماری را کاهش داد. نتایج تحقیقات آنها که در مجله ACS به چاپ رسید می تواند منجر به ساخت دارویی جدید برای بیماران مبتلا به این بیماری شود.

راجنیش کومار چاتورودی، کاویتا ست، کایلاش چند گوپتا و دیگر هم کارانشان از دانشگاه CSIR-Indian نشان دادند که افراد مبتلا به پارکینسون علاوه بر مشکلات دیگر از کمبود دوپامین در مغزشان نیز رنج می برند. دوپامین یک پیام رسان شیمیایی است که به ارتباط سلول های عصبی با یکدیگر کمک می کند و در حرکات عادی بدن نیز درگیر است.کمبود این ماده باعث لرزش و مشکلات حرکتی می شود که با بیماری پارکینسون در ارتباط است. نتایج تحقیقات بر روی نمونه های حیوانی نشان داده است که افزودن دوپامین به مغز آنها می تواند باعث کاهش علائم این بیماری شود.

اما محققان هنوز نتوانسته بودند بفهمند که چگونه می توان به روشی ایمن و سالم به مغز انسان ماده دوپامین رساند زیرا مغز انسان به وسیله چیزی تحت عنوان سد خونی و مغزی حفاظت می شود که مانند بسیاری از داروها پاتوژن ها را روز نگه می دارد.در پی آن بودند تا راهی برای مرتفع سازی این مسئله بیابند.

محققان برای این منظور دوپامین را در ذرات نانو تجزیه پذیری، که سابقا برای رساندن درمان های دیگر به مغز استفاده شده بود،  بسته بندی کردن دو آن را به مغز موش ها وارد کردند در نتیجه این ذرات نانو موفق شدند تا از سد خونی و مغزی موش ها عبور کنند و آرام آرام شروع به تخلیه دوپامین به مغز کنند. این عمل که چند روز ادامه داشت باعث کاهش علائم بیماری آنها شد.