دریافت و تفکیک پسماند خشک به صورت خودکار

محمد جعفر یاری، یکی از اعضای شرکت مهندسی کویر خودروی سپاهان و یکی از مجریان این طرح در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا گفت: این دستگاه در راستای ترویج تفکیک زباله از مبدا و بازیافت تمیز و مکانیزه قابلیت زیادی دارد و می تواند در تمامی ایستگاه های ثابت بازیافت، رستوران‌ها، فروشگاه های بزرگ و حتی در مجاورت باجه‌های فروش بلیط اتوبوس نصب شود.

وی به قابلیت های مهم این دستگاه اشاره کرد و افزود: شناسایی بطری های پت و فلزی و تفکیک این دو، شناسایی بطری های پر و سنگین، گرفتن و پس دادن بطری های فلزی و پلاستکیی از یک دریچه، سیستم صوتی هوشمند ارتباط با کاربر، سیستم ارایه رسید کاغذی به کاربر، سیستم پرس بطری، دریافت و جمع آوری 2500 عدد قوطی فلزی و 500 باطری پرس شده در هر مرحله و بیست هزار بطری در شبانه روز، از قابلیت های مهم این دستگاه است.

وی هدف اصلی از بهره برداری از این دستگاه، کمک و تسریع در امر تفکیک و جداسازی پسماندهای خشک توسط شهروندان در مبدا دانست و درباره اهمیت اجرای این طرح گفت: زباله های خشک شامل انواع پلاستیک ها، فلزها، کاغذ، شیشه و انواع بسته بندی ها است که فاسد شدنی نیستند و می توان با بازیافت آنها، محصولات مصرفی جدید تولید کرد.همچنین بازیافت نکردن مواد ارزشمند، استخراج، فرایند تصفیه کردن و حمل و نقل منابع طبیعی مثل الوار، مواد پتروشیمی خام و منابع معدنی افزایش یافته ومنجر به ویرانی جنگل ها، تالاب ها، رودخانه ها می شود.

وی بیان کرد: از طرفی سوزاندن مواد زاید سبب فوران کردن انواع مختلف آلوده کننده‌ها به هوا و همچنین تولید خاکستر خطرناک و نشت آن به درون زمین و آلوده کردن آب های زیر زمینی می شود که منجر به تهدید سلامت جامعه می شود. عوامل فوق و بسیاری عوامل دیگر باعث طراحی و ساخت دستگاه های مختلف جهت بازیافت مواد به ویژه قوطی ها از جنس مختلف شده است.

وی تصریح کرد: این دستگاه در واقع یک ماشین دوستدار محیط زیست بوده که به صورت خودکار مدیریت مواد بازیافتی ارزشمند(قوطی های خالی، بطری های پت و ظروف پلاستیکی) که شامل فرایندهای فشرده سازی و جداسازی و بازیابی است را به اجرا در می آورد.

یاری کاهش حمل و نقل  را یکی از مزایای استفاده از این دستگاه گفت: با توجه به هزینه بالای جمع آوری بطری های پت و قوطی های فلزی، این امکان فراهم می شود که در یک مرکز و توسط خود شهروندان این بطری‌ها جمع آوری شود و از هزینه بالای گشت‌های نظافت شهری کاسته خواهد شد. این مورد مستقیما روی آلودگی هوا تاثیر مثبت خواهد داشت. در ضمن از حضور ماشین‌های جمع آوری پسماند که چهره شهر را نیز تا حدودی نا زیبا جلوه خواهند داد، کاسته خواهد شد.

وی کاهش حجم زباله را مزیت دیگر اجرای این طرح برشمرد و افزود: هم اکنون با توجه به اینکه حجم بطری‌های پت و فلزی بسیار بالا بوده و در مبدا امکان کاهش حجم برای آن میسر نیست؛ دستگاه خود دریافت حجم این محصولات را به یک سوم حجم اولیه در بطری‌های پت و یک دهم حجم اولیه در بطری‌های آلومینیوم تبدیل کرده که این مورد بسیار قابل توجه است؛ به طور کلی با استفاده از این دستگاه، دریافت پسماند خشک از ورود مواد قابل بازیافت به درون زباله جلوگیری خواهد شد.

وی کاهش نیروی انسانی را از دیگر مزایای اجرای این طرح برشمرد و تصریح کرد: ما با استفاده از این دستگاه، پسماند تفکیک شده را در مبدا خواهیم داشت و قابلیت دستیابی به یک سیستم مدیریت پسماند هدفمند و مدیریت منابع انسانی جامع فراهم خواهد شد.

یاری اظهار کرد: همچنین استفاده از این دستگاه در سطح شهر باعث می شود که پسماند تمیز در اختیار متصدیان امر بازیافت قرار گیرد و از آلوده شدن مواد بازیافتی و آغشته شدن به زباله های دیگر خودداری شود که این مورد به نوبه خود باعث کاهش یک مرحله از مرحله بازیافت پت و قوطی های فلزی می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه بطری های پت و آلومینیوم دارای ارزش اقتصادی است این دستگاه با دریافت این محصولات برای اپراتور مربوطه، ایجاد ارزش اقتصادی از مناسبی را فراهم می کند. این دستگاه با دریافت 2500 قوطی و بطری در هر نوبت درآمد قابل ملاحظه ای را خواهد داشت که نه تنها هزینه خرید دستی محل آن تامین می شود که برای مدت طولانی با توجه به کم هزینه بودن دستگاه سود خالص بسیار مناسبی را ایجاد می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا