درمان 60 نوع بیماری صعب‌العلاج با پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز

به گزارش ایسنا، دکتر امیرعلی حمیدیه در نخستین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه احتمال اینکه ایران بتواند به سرعت در این علوم خود را به سطوح بالا رساند و با دیگر کشورها رقابت کند، کم است؛ تصریح کرد: به عنوان نمونه زمانی که ایران وارد علم نانو شد، تنها چهار سال از ورود کشورهایی نظیر آمریکا و ژاپن به آن می‌گذشت؛ خوشبختانه کشور ما در آن زمان سرمایه‌گذاری خوبی در این علم تازه کرد که نتیجه آن این است که هم‌اکنون کشور ما قدرت رقابت در علوم نانو را با دیگر کشورها دارد.

وی ادامه داد: در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی هم به جهت جدید بودن این علم، رتبه ما در دنیا در وضعیتی است که احتمال باقی ماندن در کورس رقابت با سایر کشورها وجود دارد؛ به همین دلیل ستاد سلول‌های بنیادی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شده تا به پیشرفت کشور در علوم جدید کمک کند.

 

حمیدیه با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های سایر کشورها در حوزه سلول‌درمانی اظهار کرد: این اقدامات در دنیا شروع شده است؛ به عنوان نمونه شرکت سامسونگ بیش از نیمی از درآمد خود را در حوزه پزشکی بازساختی سرمایه‌گذاری کرده است؛ ژاپن نیز در افق 2020 کشور خود این هدف را در نظر گرفته که پزشکی بازساختی 40 درصد از صادراتش را به خود اختصاص دهد.

 

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی اضافه کرد: در حقیقت این کشورها به دنبال این هستند که سلول و قطعات یدکی انسان مانند بافت‌های کبد، کلیه، استخوان و… را به کشورهای دیگر صادر کنند و موجب افزایش طول عمر انسان شوند.

 

حمیدیه تاکید کرد: اگر کشور ما در این رقابت جا بماند و نتواند امنیت سلامت جامعه را تضمین کند، باید به عرصه واردات ورود یابد؛ پیشرفت ما در علوم سلول‌های بنیادی در کنار اهداف خداپسندانه که هدف جمهوری اسلامی نیز همین است، مساله‌ای استراتژیک برای کشور است؛ قدرت کشورها در آینده به این سمت خواهد رفت.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی با اشاره به آینده علم سلول‌های بنیادی خاطرنشان کرد: استفاده از سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی آینده بسیار مهمی در پزشکی داشته و به نوعی انقلابی بزرگ در حوزه پزشکی در راه است که جهت این علم را تغییر خواهد داد.وی افزود: البته باید توجه داشت که محققان اجازه ندارند در تمام اقداماتی که انسان، محور آن است، مطالعاتی که هنوز به مرحله کارآزمایی بالینی نرسیده را تبدیل به درمان مرسوم کنند؛ استفاده از درمان‌هایی که تاییدیه بین‌المللی ندارد نه به لحاظ علمی و قانونی و نه به لحاظ شرعی پذیرفته نیست.

درمان 60 نوع بیماری صعب‌العلاج با پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز

حمیدیه با تقسیم درمان‌های سلولی به دو بخش کلی عنوان کرد: یکی از این حوزه‌ها مربوط به پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که در حال حاضر 60 نوع بیماری صعب‌العلاج با این روش درمان می‌شود مانند بیماری‌های خونی بدخیم همچون سرطان‌ها، بیماری‌های غیرخونی بدخیم مانند تالاسمی، کم‌کاری مغز استخوان، نقایص ایمنی ارثی، بیماری‌های نقایص ارثی متابولیسم بدن و تومورها و… است که این چند دسته تاییدیه بین‌المللی دارند.دبیر ستاد سلول‌های بنیادی با بیان اینکه در این بخش ما با مشکل نبود آیین‌نامه‌ها و مقررات مواجه نیستیم، بیان کرد: خوشبختانه تاییدیه‌های درمان این بیماری‌ها به وسیله سلول‌های بنیادی در سطح بین‌المللی وجود دارد؛ اما بحث اصلی در این قسمت پوشش بیمه‌ای درمان این بیماری‌هاست که باید تعرفه‌های آن مشخص شود.

حمیدیه تصریح کرد: حوزه دوم گروه جدیدی از سلول‌های بنیادی با عنوان سلول‌های بنیادی مزانشیمال است که چند سالی است وارد فاز کارآزمایی بالینی شده، ولی هنوز تاییدیه بین‌المللی برای بسیاری از موارد آن وجود ندارد؛ با کمال تاسف در برخی از مراکز استفاده‌هایی از سلول درمانی می‌شود که در آن استانداردها و مقررات باید رعایت شود.

 

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی در مورد اقدامات پیش روی این ستاد خاطرنشان کرد: از اصلی‌ترین اهداف ما تنظیم مقررات و آیین‌نامه‌ها و همچنین تعیین تکلیف بیمه‌هاست؛ چون اصل و اساس در ستاد ما نجات جان انسان‌ها بوده و هیچ چیزی از این برای ما با اهمیت‌تر نیست.

حمیدیه ادامه داد: هدف ستاد ما هم این است که با وظیفه ستادی خود کمک کند تا استفاده از سلول درمانی در ایران فازهای کارآزمایی بالینی خود را گذارنده و پس از آن وارد بازار استفاده همگانی مردم شود.

وی با بیان اینکه اولین اقدام ما در ستاد حل خلا مقررات در سلول درمانی است، اظهار کرد: همچنین یکی دیگر از اهداف ما این است که بیشتر از پیش روی سلول‌های بنیادی در جهت استفاده از آن در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج و کشنده کار شود؛ بحث پزشکی بازساختی و مرزهای دانش را نیز با طرح‌های پژوهشی پیگیری خواهیم کرد.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی گفت: استفاده از محققان جوان، مبتکر و خلاق و همکاری با تمام پژوهشگران کشور در دستور کار ماست؛ وب‌سایت ستاد در حال تغییر است و قرار است سیستم ثبت نام خاصی راه‌اندازی شود تا پژوهشگران جوان بتوانند با عضویت در آن ما را از ظرفیتی بسیار زیاد بهره‌مند کنند.

حمیدیه با اشاره به وجود گسست بین علوم پایه و بالینی در کشور گفت: در حال حاضر ارتباط بین علوم پایه و بالینی در کشور ما با کمی گسست مواجه شده است؛ سعی خواهیم کرد با تشکیل زیرگروه‌ها و کمیته‌های مختلف نمایندگانی از هر دو بخش این علوم این مساله را حل کنیم؛ در این راستا تاکنون نیز چند کارگروه تشکیل شده در حوزه درمان‌های غضروف، استخوان، قلب دندان پزشکی، عضله و عصب تشکیل شده است.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی تاکید کرد: در این کارگروه‌ها قرار است هم متخصصین بالینی و هم علوم پایه حضور داشته باشند تا کار تیمی را تمرین کنند.

 

برگزاری المپیادهای مختلف دانش‌آموزی و دانشجویی در حوزه سلول‌های بنیادی

وی ادامه داد: همچنین قرار است المپیادهای مختلف دانش‌آموزی و دانشجویی در حوزه سلول‌های بنیادی راه‌اندازی شود؛ همینطور فراخوان‌هایی در زمینه ارایه طرح‌های فناورانه و پژوهشی در حوزه سلول‌های بنیادی صادر خواهد شد.دبیر ستاد سلول‌های بنیادی همچنین ترغیب محققان به ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علوم سلول‌های بنیادی را از دیگر اهداف این ستاد عنوان کرد و افزود: این شرکت‌ها از وام‌های خوبی بهره‌مند خواهند شد تا بتوانند ارتباط مستقیمی بین محققان و ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: ما وقتی درد دل محققان را می‌شنویم، درمی‌یابیم که اولویت‌ آن‌ها تنها مسایل مالی نبوده و وظیفه ما هم تنها معطوف به حل مشکلات مالی نیست؛ کمک‌های مالی حدود 20 درصد فعالیت‌های ما را در ستاد تشکیل می‌دهد؛ کار اصلی ستاد پیگیری و حمایت معنوی و همچنین کمک به محققان در پیشبرد اهداف‌شان است؛ علاوه بر این سر و سامان دادن و نظم بخشیدن به مطالعات از دیگر رویکردهای ما در ستاد است.

حمیدیه با بیان اینکه 80 درصد تمرکز ما بر نظم دادن و ساماندهی مطالعات است، گفت: دراین خصوص به صورت ستادی و چابک عمل خواهیم کرد.دبیر ستاد سلول‌های بنیادی در پاسخ به این سوال که رفع تحریم‌ها چگونه در پیشرفت علوم سلولی در کشور کمک خواهد کرد، اظهار کرد: رفع تحریم‌ها نه فقط در حوزه سلول‌های بنیادی، بلکه در همه بخش‌ها به نوعی شمشیری دولبه است؛ از یک طرف حذف تحریم‌ها به جهت تعاملات بین‌المللی موجب تبادل استاد و دانشجو شده و موجب شتاب گرفتن پیشرفت علوم در کشور ما خواهد شد، اما از دیگر سو ممکن است این فرصت موجب توقف ما شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت رشدی که تاکنون داشته‌ایم در دوران تحریم‌ها بوده است؛ اگر پس از رفع تحریم‌ها به جای استفاده از علوم دیگر و پیوند آن به دانسته های خود، ایست کرده و درست پیشرفت نکنیم، برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند به ضرر ما تمام شود.

حمیدیه تاکید کرد: این خیلی خوشبینانه است که اگر فکر کنیم با رفع تحریم‌ها قطعا علم سلول‌های بنیادی در کشور پیشرفت می‌کند؛ این بستگی به نسل جوان ما دارد که باید مثل گذشته به کار با سرعت بیشتر ادامه دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا