سخنرانی علمی «خوارزمی؛ ریاضی‌دان، منجم و جغرافی‌دان»

فرشاد عشقی، استادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌و‌گو با ایسنا ، گفت: بازگوکردن سرگذشت اندیشمندان و آفرینندگان دانش نه تنها حقی را که آنان بر تاریخ بشریت دارند تا حدودی ادا می‌کند، بلکه تاریکی‌ها را از ذهن‌ می‌زُداید.

وی بر ضرورت آشنایی دانشگاهیان و دانشجویان با مفاخر علم و اندیشه تأکید کرد و افزود: متأسفانه ریاضیدانان، عالمان و دانشمندان ما آنچنان که باید و شاید هنوز شناخته‌ شده نیستند، در حالی که کشفیات و ابداعات آنان همچون مشعلی روشنگر راه کاروان فرهنگ و تمدن بوده و در پیشبرد، ترقی و تعالی انسان‌ها نقشی بزرگ بازی کرده‌اند.

عشقی خاطرنشان کرد: یکی از نام‌آورترین این دانش‌آفرینان محمد بن موسی خوارزمی است که نخستین و برجسته‌ترین ریاضیدان، منجم و جغرافی‌دان مسلمان به شمار می‌رود و تاریخ ریاضیات در عالم اسلام با نام او آغاز می‌گردد، امروزه نیز در ردیف پرآوازه‌ترین ریاضیدانان جهان قرار دارد.

استادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: پروفسور ناصر کنعانی، استاد دانشگاه فنی برلین بالغ بر 300 مقاله‌ علمی در مجلات معتبر بین‌المللی و کتب مختلف که تعدادی از این کتب به زبان انگلیسی هم ترجمه شده‌است جزء کارنامه ایشان است، کنعانی یکی از متفکران فرهیخته عرصه علم، ادب و هنر ایران است. وی در آلمان و در تالار مشاهیر آن کشور در کنار بزرگانی مانند آلبرت انیشتین قرار دارد.

وی افزود: پروفسور ناصر کنعانی نویسنده کتاب «محمد بن موسی خوارزمی؛ نگاهی به عصر و آثار او» به زندگینامه این بزرگمرد علم در چهار بخش می‌پردازد که این کتاب حاوی اطلاعاتی راجع به موطن خوارزمی و زندگانی علمی او در بغداد و همچنین بحث دربارۀ آثار او به ویژه در زمینه‌های نجوم، جغرافی، جبر و حساب است.

عشقی ادامه داد: بخش‌های دوم، سوم و چهارم این کتاب بیانگر آوازه و شهرت جهانی خوارزمی و نمایانگر جایگاه شامخ او در عالم ریاضیات است و نشان می‌دهند که ریاضیدانان غربی و نگارندگان تاریخ علوم مغرب زمین چگونه و با چه اشتیاقی از دیرباز تا به امروز خود را با جزئیات آثار خوارزمی مشغول داشته و می‌دارند و در راستای شناساندن و نشر آنها تلاش می‌کنند.

وی اظهار کرد: مسئولان دانشگاهی باید زمینه‌های حضور این دانشمندان و اندیشمندان بزرگ را در جامعه دانشگاهی فراهم آورند تا با دانشجویان دانشمندان و ادیبان ایران که در جهان پرآوازه هستند آشنا شوند.

عشقی در پایان افزود: سخنرانی علمی پروفسور ناصر کنعانی با موضوع «خوارزمی؛ ریاضیدان، منجم و جغرافی دان» در روز دوم خرداد ماه ساعت 10 صبح روز شنبه در سالن غدیر دانشکده ادبیات برگزار می‌شود و علاقه‌مندان و دانشجویان می‌توانند در این برنامه شرکت نمایند و از سخنرانی این استاد بزرگ بهره‌مند شوند.