بحران زیستی در پی نشت وسیع نفت در اقیانوس

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا ، آسیب دیدگی لوله های انتقال نفت در منطقه کالیفرنیا که از روز سه شنبه آغاز شده است ؛ بخش وسیعی از سواحل صخره ای منطقه سانتا باربارا Santa Barbara و اقیانوس آرام  را دچار آلودگی شدید نفتی کرده است . این موضوع می تواند اکو سیستم منطقه را به خطر انداخته و در زندگی جانوران ساکن آن اختلال ایجاد کند .

در همین زمینه آندری اندرسون Andrea Anderson از افسران گارد ساحلی این منطقه اعلام کرد : " لوله انتقال نفت در حاشیه بزرگراه ساحلی قرار داشته و نشت نفت از این لوله ها سبب آلوده شدن آب دریا و مناطق ساحلی شده است . "  بر اساس اطلاعات منتشر شده در این زمینه ، این لکه نفتی به میزان شش کیلومتر در مناطق ساحلی پیشروی کرده و آلودگی های زیست محیطی ایجاد کرده است . در حال حاضر صخره های مناطق ساحلی با لایه ای ضخیم از نفت چرب و سیاه رنگ آغشته شده اند و آب های ساحلی در این بخش ها نیز دچار آلودگی شدید شده است . تیم های امداد متشکل از نیروهای داوطلب و مسئولین دولتی در تلاش برای پاکسازی این لکه نفتی هستند .

گفتنی است این حجم وسیع از نفت تنها طی مدت زمانی کوتاه وارد طبیعت منطقه شده است و مسئولین کمپانی نفتی فوق که وظیفه انتقال نفت در سراسر کشور آمریکا را بر عهده دارند ، اعلام کردند تنها ساعاتی پس از آغاز نشت نفت از لوله ها ، و به محض مطلع شدن شرکت مربوطه ، مسیر انتقال نفت قطع شده و در اواسط روز ، دیگر نفت در لوله ها جریان نداشته و ورود آن به طبیعت متوقف شد . گفته می شود نفت خارج شده از لوله ها ، توسط یک کانال فاضلاب که در این بخش قرار داشت به دریا منتقل شده بود که در حال حاضر این کانال فاضلاب مسدود شده و نفت وارد دریا نمی شود . بر اساس گفته مسئولان شرکت نفتی مسئول انتقال این لوله های نفت (Plains All America Pipeline ) اعلام کرده است که هنوز قادر به تخمین مقدار نفت وارد شده به اقیانوس و مناطق ساحلی نبوده و کارشناسان این شرکت در حال برآورد این موضوع هستند . با این وجود شرکت مورد نظر با انتشار اعلامیه ای رسمی ، نسبت به اتفاق رخ داده واکنش نشان داده و ضمن عذرخواهی از مردم ، اعلام کرد که تمامی تلاش خود را برای جبران خسارات وارد شده به طبیعت منطقه انجام خواهد داد . از سوی دیگر عملیات اضطراری پاک سازی دریا و مناطق ساحلی از سوی دولت محلی و فدرال منطقه و با همکاری کمپانی نفتی مسئول در این حادثه آغاز شده و همچنان ادامه دارد .

کارشناسان با توجه به ابعاد لکه نفتی ایجاد شده در دریا و ساحل این منطقه ، برآورد می کنند که دست کم به میزان 80 هزار لیتر نفت خام وارد طبیعت منطقه شده است . که این موضوع می تواند تاثیرات نامطلوبی بر محیط زیست دریائی و ساحلی این مناطق داشته باشد .

گزارش تصویری ارائه شده در این خبر ، توسط پایگاه اینترنتی  دیسکاوری تهیه شده است و در آن تصاویر برخی از آلودگی های نفتی سال های اخیر در این منطقه نمایش داده می شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا