روند رو به رشد سالخوردگی جمعیت کشور، حتی با افزایش سطح باروری

به گزارش ایسنا حسین ضرغامی با ارائه مقاله‌ای در چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تحت عنوان «آینده سالخوردگی جمعیت در ایران» همچنین با بیان این که سالخوردگی جمعیت کشور در سال‌های آینده نگاه‌های بسیاری را به خود جلب خواهد کرد، تصریح کرد: روند تغییرات جمعیتی کشور به گونه‌ای است که در آیندۀ نزدیک یک دورۀ سالخوردگی جمعیت فشرده را پیش رو خواهیم داشت.

 

وی افزود: در این فرایند، تعداد سالمندان به گونۀ قابل توجهی رشد خواهد یافت و افراد بالای 60 سال به حدود 30 میلیون نفر خواهند رسید و رشد در گروه‌های سالمندتر، شدیدتر هم خواهد بود.

 

این دانشجوی دکتری ادامه داد: این مقاله، بررسی روند سالخوردگی جمعیت کشور در سال‌های آینده تا 1430 را با توجه به پیش‌بینی بخش جمعیت سازمان ملل در سال 2012 مورد هدف قرار داده است.

 

ضرغامی افزود: نتایج حکایت از اجتناب‌ناپذیر بودن سالخوردگی جمعیت کشور در دهه‌های آینده دارد. روند رو به رشد سالخوردگی جمعیت حتی با فرض افزایش سطح باروری رخ خواهد داد و سطوح پایین باروری هم شدت سالخوردگی را تشدید خواهدکرد.

 

این دانشجو، با بیان این که با توجه به فرض متوسط تغییرات باروری که فرض مد نظر و اصلی است، نسبت سالخوردگان از کل جمعیت با روند افزایشی ثابت تا پایان دوره به حدود 30 درصد می‌رسد. تأکید کرد: این عدد اگرچه رقم بالایی است اما روند افزایشی باروری در سطح بالا، مشکلات اقتصادی کشور را با توجه به باری که جمعیت فعال وارد خواهد کرد، تشدید می‌کند. به عبارتی، فرصت پنجرۀ جمعیتی کشور را محدود خواهد ساخت.

 

وی تاکید کرد: تبیین دقیق سالخوردگی جمعیت کشور به تصمیم‌گیرندگان کمک شایانی در برنامه‌ریزی‌ها خواهد کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا