ارتباط تاریخچه کشاورزی و ابعاد حیوانات اهلی

به تازگی و طی پروژه ای مطالعاتی ، بقایای استخوانی باقی مانده از 2 هزار و 500 حیوان اهلی مانند گاو ، گوسفند و  خوک که در سایت های باستانی مختلفی در سراسر شبه جزیره ایبری به دست امده بود ، توسط پژوهشگری به نام ایدویا گراوو سولوگستون Idoia Grau-Sologestoa مورد بررسی ، مطالعه ، آنالیز و اندازه گیری قرار گرفت . این پژوهشگر از سوی  دانشگاه باسک University of the Basque در حال اجرای این پروژه است .

وی در مطالعات خود دریافت که اندازه و ابعاد حیوانات اهلی ، بستگی مستقیمی با نحوه زندگی و اهلی شدن آن ها دارد . این پژوهشگر اسپانیائی در توضیح این مساله اعلام کرد : " تغییر اندازه و افزایش حجم حیوانات اهلی ، معمولا بستگی مستقیمی با بهبود شرایط زندگی و محیط زیست آن ها دارد . به عنوان مثال ، راه های جدید تغذیه ، تغییرات ژنتیکی از طریق جفتگیری با حیوانات مرغوب تر و بزرگتر موجب بهبود و افزایش اندازه حیوانات اهلی می شوند . بزرگ تر شدن اندازه حیوانات اهلی ، تاثیرات اقتصادی و معیشتی مناسبی بر زندگی انسان داشته که از آن جمله می توان به تولید گوشت بیشتر و افزایش محصولات به دست آمده از این حیوانات اشاره کرد .  به هر حال رشد بیشتر حیوانات اهلی برابر با افزایش سطح تولید و بالا رفتن رفاه در جوامع بود . "

 

وی در مطالعات خود دریافت که پس از سقوط امپراتوری روم ، ابعاد حیوانات اهلی شاهد تغییر نبوده و در فاصله قرون هشتم و نهم میلادی نیز حیوانات اهلی در این منطقه کوچکتر شده اند که دلیل این موضوع می تواند نوع تغذیه آن ها باشد که در این دوران نیمی از غذای این حیوانات از طریق رها کردن آن ها در طبیعت به دست می امده است . این موضوع بر پایه مطالعه  ایزوتوپ های پایدار به دست امده از استخوان گاوهای این دوره زمانی ، مشخص می شود .

در این پژوهش همچنین مشخص شد که ابعاد حیوانات اهلی و به ویژه گوسفند ها از اواسط قرون وسطی شاهد افزایش و رشد مناسبی هستند . ایدویا گراوو سولوگستون در این رابطه اظهار داشت : " موضوع رشد ابعاد این حیوانات کاملا با آمیزش نژادی آن ها و پروش دادن این حیوانات در این دوره ارتباط دارد زیرا در این روزگار گوسفند ها نه فقط برای گوشت که برای استفاده از سایر محصولات این جانور از قبیل شیر و پشم ، مورد بهره برداری قرار داشته و پرورش داده می شدند . "  

لازم به توضیح است که این پروژه تحقیقاتی در ادامه مطالعات فوق در نظر دارد نحوه تغییر و بروز تحولات ساختاری در ابعاد حیوانات اهلی را در فاصله زمانی پایان قرون وسطی تا عصر مدرن ، مورد ارزیابی و مطالعه قرار دهد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا