ایران به اندازه کل اتحادیه اروپا انرژی مصرف می‌کند

میثم طباطبایی – رییس کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیان کرد: هر سال در کشور مصرف سوخت بین ۵/۴ تا ۵/۵ درصد رشد می‌کند که این موضوع در نهایت باعث می‌شود تا ایران از صادرکننده انرژی به مصرف‌کننده صرف تبدیل شود.

وی افزود: بر اساس برخی آمارهای اعلام شده، ایران به اندازه کل اتحادیه اروپا و یا کل خاورمیانه انرژی مصرف می‌کند؛ یعنی مصرف انرژی ایران ۷۰ میلیونی به اندازه یک قاره ۵۰۰ میلیون نفری است که این آمار برای ایران فاجعه است.

به گفته طباطبایی، مصرف بالای انرژی به این باور غلط بر می‌گردد که ایران سومین منابع نفت و دومین منابع گازی دنیا را دارد و به یک منبع لایزال انرژی متصل است؛ به همین دلیل نباید برای افزایش مصرف سوخت نگرانی وجود داشته باشد که این باور اشتباه است.

وی بیان کرد: متاسفانه راه‌کارهای نگه داشت انرژی و چشم اندازی برای رفع این معضل در کشور به صورت سازماندهی شده و جدی وجود ندارد؛ به همین دلیل مصرف انرژی در کشور هر سال به دلیل افزایش جمعیت و صنعتی شدن، افزایش بیشتری می‌یابد و نیاز است که سطح تلاشها جهت مدیریت و سازماندهی در این زمینه بسیار جدی باشد.

رییس کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، عنوان کرد: حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که منابع انرژی ایران تا ۸۰ سال دیگر هم وجود خواهند داشت لکن با وجود افزایش مصرف داخلی با نرخ ۵/۴ درصد، قطعا تا سه دهه دیگر فقط یک مصرف کننده صرف خواهیم بود و دیگر انرژی برای صادرات نخواهیم داشت.

وی افزود: در حال حاضر در کشور روزانه ۶۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که حدود ۱۴ میلیون لیتر آن وارداتی است که با مصرف بهینه بنزین می توانیم حداقل مانع این واردات شویم.

به گفته طباطبایی، بهترین راه‌کار کاهش مصرف بنزین در کشور توسعه و تنوع بخشیدن به سیستم حمل‌ونقل عمومی است که متاسفانه این کار در کشور صورت نگرفته است و سیستم حمل‌ونقل موجود در کشور بسیار محدود بوده و جوابگوی نیاز استان‌ها نیست.

وی، با اشاره به این‌که تبلیغات صرف بدون ایجاد زیرساخت، تاثیری در کاهش استفاده مردم از ماشین‌های شخصی ندارد، گفت: تا زمانی‌که سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی را افزایش ندهیم و کیفیت آن‌ها را بالا نبریم، نمی‌توانیم با تبلیغات صرف، مردم را به سمت استفاده از این نوع حمل ونقل ترغیب کنیم در واقع باید کاری کنیم که مردم به سیستم حمل‌ونقل عمومی اعتماد کنند و این نوع خدمت با حداکثر ممکن کیفییت و دسترسی در خدمت مردم قرار گیرد.

رییس کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی اظهار کرد: توسعه نیافتن حمل و نقل عمومی، آلودگی محیط زیست و افزایش مصرف انرژی به یکدیگر متصل هستند و اگر یکی از این زنجیره‌ها نادیده گرفته شوند برای آینده کشور خطرناک است به گونه‌ای که در حال حاضر نیز استان‌های بزرگ کشور درگیر این آلودگی هوا، مصرف بالای انرژی و به خطر افتادن سلامت مردم شده‌اند.

ایران نیازمند یک برنامه‌ریزی ۱۰۰ ساله است

طباطبایی معتقد است: برنامه‌ریزی‌ها برای کشوری که می‌خواهد پیشرفت کند، باید ۱۰۰ ساله باشد به گونه‌ای که هر کسی وارد سیستم می‌شود و بر مسند کار می‌نشیند، بر اساس همین برنامه‌ریزی صد ساله حرکت کرده و تیکه‌های این پازل را کامل کند.

وی تصریح کرد: کاهش مصرف انرژی خانگی بسیار ساده است و با برخی کارهای ساده مانند ترغیب مردم به استفاده از لامپ‌های هوشمند و مدت‌دار، مجهز کردن ساختمان‌های جدید به سیستم تولید گاز زیستی از فاضلاب، سیستم جمع‌آوری روغن پسماند خوراکی برای تولید گازوییل زیستی، سیستم جداسازی ضایعات آشپزخانه و غیره امکان‌پذیر است.

به گزارش مهر،رییس کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی بیان کرد: باید در ساخت منازل مسکونی جدید به گونه‌ای عمل شود و استانداردها به حدی باشد که این ساختمان‌ها، بار ساختمان‌های قبلی را هم به دوش بکشند یعنی از ایده‌آل‌های تعیین شده نیز بالاتر باشند.

وی، با اشاره به وظیفه معاونت در این زمینه، گفت: معاونت علمی نیز با استفاده از امکاناتی که در حوزه تبلیغات تلویزیونی دارد می‌تواند در ایجاد فرهنگ صحیح مصرف انرژی بین مردم موثر باشد و با یک برنامه تبلیغاتی چند ساله این موضوع را بین مردم نهادینه کند.

طباطبایی خاطرنشان کرد: به طور مثال ستاد زیست فناوری معاونت علمی قصد دارد سوخت‌های زیستی را وارد چرخه مصرف کند که برای این کار به کمک وزارت نفت، سازمان محیط زیست و سازمان پدافند غیرعامل نیاز دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا