پارچۀ پشمی، محافظ بدن در برابر اشعۀ فرابنفش

بدن انسان همواره در معرض تابش هایی از محیط اطراف خود است. برخی از این تابش ها از محیط طبیعی و بخشی دیگر از منابع ساخت دست بشر گسیل می شوند. در این میان اشعه فرابنفش یا اصطلاحا اشعه UV جایگاه خاصی دارد. این اشعه جزو تشعشعات غیریونیزه در طیف امواج الکترومغناطیسی و در محدوده طول موج 100 تا 400 نانومتر است و بر همین اساس به سه نوع A، B و C تقسیم بندی می شود. نوع اول که به عنوان اشعه ای میکروب کش استفاده می شود دارای کمترین شدت و نوع آخر دارای بیشترین شدت است.

بر اساس تقسیم بندی آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، هر سه نوع اشعه فرابنفش ذکرشده برای انسان سرطان زا هستند. به گزارش سازمان بهداشت جهانی بیماری های ناشی از تشعشعات فرابنفشی که از خورشید به زمین می رسد در حال افزایش است. این گونه تشعشعات می توانند باعث بروز انواع سرطان های پوست، بیماری های چشمی و بعضی بیماری های دیگر نظیر تبخال شوند. بنابراین یافتن راه های حفاظتی در مقابل این اشعه اهمیت زیادی دارد.

در این راستا، پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میزان جذب و عبوردهی اشعه فرابنفش را از پارچه هایی با الیاف مختلف که برای ساخت لباس و پوشش بدن استفاده می شوند، مورد آزمایش و مطالعه قرار داده اند.

در این پژوهش تحلیلی و توصیفی، الیاف پشم، پنبه، پلی استر و ترکیبات مختلف پشم و پلی استر که از مهم ترین الیاف و پرمصرف ترین پارچه های مصرفی کشور ما هستند، تحت آزمایش و مقایسه قرار گرفته اند. برای بررسی اشعه فرابنفش از دو منبع طبیعی و مصنوعی استفاده گردیده است که منبع طبیعی، تابش مستقیم خورشید در شرایط طبیعی و بین ساعات 2 تا 2.5 بوده و برای منبع مصنوعی از مولد UV نوع C با توان 30 وات استفاده گردیده است. به علاوه برای بررسی اثرات اشعه مذکور، از فاکتور موسوم به UPF که یک فاکتور محافظتی در برابر پرتو فرابنفش بوده و اخیرا برچسب آن توسط تولیدکنندگان معتبر بر روی البسه تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد استفاده شده است.

یافته های پژوهش نشان می دهد که پارچه پشمی به علت عبور ناچیز پرتو فرابنفش نوع C و همچنین دارا بودن UPF بالا نسبت به سایر انواع پارچه، محافظ و پوشش بسیار خوبی برای پوست و سایر نقاط بدن در مقابله با این اشعه بوده و می تواند به عنوان بهترین نوع پارچه برای دوخت لباس در مناطقی که اشعه فرابنفش مستقیم یا پراکنده به مقدار زیاد وجود دارد استفاده شود.

بنا بر اظهار محققین که نتایج پژوهش آن ها در مجله علمی پزشکی جندی شاپور دوره 14 شمار 1 منتشر گردیده است، علاوه بر مردم عادی که در معرض این پرتوها هستند، کارکنان مکان هایی مانند اتاق های عمل و آزمایشگاه هایی که از اشعه فرابنفش برای ضدعفونی و استریلیزاسیون استفاده می کنند، جهت پیش گیری از تاثیرات مخرب این پرتو بر روی بدن خود می توانند از پارچه های پشمی و یا پارچه هایی که در ترکیب خود از درصد مناسبی پشم طبیعی استفاده شده است، بهره گیری نمایند.

گفتنی است پرتوهای فرابنفش به دلیل اثرات مستقیمی که بر روی DNA سلول ها می گذارد، موجبات تخریب این بن مایه های ژنتیکی را فراهم آورده و در نهایت با اختلال در تقسیمات سلولی، باعث ایجاد بیماری های خطرناک می گردند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا