شیوع ناباروری در ایران بالاتر از میانگین جهانی است

به گزارش  مهر، حبیب ‌الله موسوی ‌بهار ظهر چهارشنبه در چهارمین کنگره سراسری عناصر کمیاب ایران با بیان اینکه با گسترش دانش بشری به تدریج بعضی از نادانسته‌ها به دانش و علم تبدیل شده است، اظهار داشت: به همین دلیل شاخص سلامت نیز توسعه خواهد یافت.

رئیس چهارمین کنگره سراسری عناصر کمیاب ایران افزود: بیماری‌های شایع سنگ کلیه و مجاری ادرار از جمله معضلاتی است که سلامت انسان ها را تهدید می کند و یک نوع بیماری تکرارشونده در جامعه است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان دارای مرکز اورولوژی است، بیان داشت: امیدواریم محققان عناصر کمیاب کمک بیشتری در این زمینه به دانشگاه کنند چراکه کمربند بیماری  سنگ کلیه پراکنده است.

موسوی بهار با اشاره به شاخص ناباروری اضافه کرد: همچنین براساس آمار ارائه شده از وزارت بهداشت متاسفانه شیوع ناباروری در سالهای اخیر در کشور از میانگین جهانی نیز بالاتر رفته است.

رئیس چهارمین کنگره سراسری عناصر کمیاب ایران  با بیان اینکه طبق آمار متخصصان، نرخ بیماری اعصاب و روان در زمینه‌های شیوع افسردگی و عدم ارتباط‌ دهی سالم در کشور بالا بوده است، عنوان داشت: یکی از مهمترین دغدغه‌ ها این است که محققان گره این مشکلات را باز و به این مسئله توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگران عناصر کمیاب افرادی هستند که بیشتر به زوایای کمتر پرداخته شده در این بخش می‌ پردازند و باعث گسترش دانش بشری می‌شوند، گفت: در دهه‌ های اخیر هر روز زوایای پنهان بیشتری از خلقت بشر را کشف کرده و بخش روشن دانسته‌ ها را توسعه می‌دهند که این جای بسی خوشحالی دارد.

موسوی‌ بهار با بیان اینکه چهار عنصر کمیاب در ایران تاثیر فراوانی در فرآیندهای بیوشیمیایی و سلامت انسان‌ها و محیط ‌زیست دارد، ابراز داشت: حضور دانشمندان این عناصر در کنگره حاصل دغدغه‌ ای است که پیشکسوتان برای توسعه زمینه‌های تحقیق در این وادی داشته ‌اند.