نظام ملی نوآوری در کشور خروجی مطلوبی ندارد

به گزارش ایسنا، حمیدرضا طیبی صبح امروز در نهمین دوره گردهمایی معاونین پشتیبانی واحدها، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، سازمان‌ها و مراکز جهاددانشگاهی که به میزبانی جهاد دانشگاهی واحد زنجان برگزار شد، طی سخنانی افزود: ساماندهی نظام ملی نوآوری در کشور باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که این مهم با مشکل جدی مواجه است و خروجی مطلوبی ندارد.وی با اشاره به توانمندی‌های جهاد دانشگاهی اظهار کرد: این مجموعه در راستای توسعه کشور برنامه‌های مختلفی را در نظر دارد؛ چرا که این نهاد انقلابی با نیازهای کشور آشنایی کامل دارد، لذا انتظار داریم در این زمینه مأموریت‌های قابل توجهی به ما محول شود و در قبال این مهم تمهید امکان برای این مجموعه فراهم شود، از این رو یکی از مباحث مهم در این حوزه طرح‌های عمرانی است که برای اجرای این طرح‌ها دانش را خریداری می‌کنیم، لذا نیاز داریم به این مقوله اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: در واقع ما به دنبال این هستیم که هر چه زودتر ماموریت جهاددانشگاهی مشخص شود تا به طور جدی پیگیر ماموریت خود باشیم، البته این امر منوط به تامین منابع مالی در این زمینه است. همچنین فعالیت‌های جهاد دانشگاهی کشور در جهت تامین نیازهای ملی کشور است که امیدواریم این فعالیت‌ها با کیفیت مطلوب‌تری ادامه داشته باشد. در خصوص استان زنجان نیز با توجه به اینکه به عنوان قطب برق الکترونیک و فناوری اطلاعات تعیین شده می‌توانیم همکاری خوبی در این زمینه داشته باشیم.

طیبی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم اراده‌ای در جامعه ایجاد شود تا از این طریق جامعه‌ای دانش‌بنیان ارائه دهیم تا بتوانیم مملکت را به سمت تولید پیش ببریم، لذا سعی ما از ابتدا بر این بوده که در حوزه‌های مختلف کاری خودمان الگوسازی کنیم که همین شیوه را در ادامه کار نیز خواهیم داشت. همچنین در حوزه ساماندهی آموزش عالی نیز باید آمایش سرزمین را مورد توجه قرار دهیم، این در حالی است تاکنون به این مقوله چندان پرداخته نشده است، لذا برای انجام آمایش باید استراتژی توسعه را داشته باشیم تا بتوانیم این مهم را ساماندهی کنیم، از این رو برنامه پنجم توسعه جهاد را بر این مبنا قرار داده‌ایم تا همه واحدها فعالیت‌های گزین و خوبی داشته باشند.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت‌های واحدهای مختلف این نهاد انقلابی، یادآور شد: ما در واحدهای مختلف نظیر رویان سعی کردیم توازن را برقرار کنیم تا بر مبنای ظرفیت‌های عمومی باشد. از این رو برنامه پنجم توسعه در جهاددانشگاهی آماده است و کار خود را از استان‌های محروم‌تر آغاز کرده است.

 

این مسوول با اشاره به اهمیت حوزه پشتیبانی در سازمان‌ها، اظهار کرد: واحد پشتیبانی در هر سازمانی حائز اهمیت است، زیرا شرایط کار واحدهای مختلف را برای سایر معاونت‌ها فراهم می‌کند. به همین خاطر ما در دوره جدید مشکلات را در حوزه‌های کاری دسته‌بندی و چندین بحث را مشخص کرده‌ایم تا بتوانیم با بازنگری در نظام جذب گزینش منابع انسانی را ارتقاء دهیم تا نیروی کارآمدی را جذب سیستم کنیم.

طیبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 20 درصد از منابع جهاد دانشگاهی، از طریق بودجه عمومی تامین می‌شود و 80 درصد حاصل تجاری‌سازی در جهاد دانشگاهی است؛ به همین منظور قصد داریم به مقوله تجاری‌سازی تخصصی‌تر بپردازیم. همچنین در خصوص نظام مالی باید علاوه بر داشتن اطلاع از گردش مالی در مورد نحوه درست هزینه شدن آن نیز اطلاعات کافی را داشت، به همین جهت در حال پیاده‌سازی نرم‌افزاری هستیم تا حسابداری صنعتی را اجرایی کنیم. همچنین میزان دستمزد در جهاددانشگاهی با سایر دانشگاه‌ها تفاوت به‌سزایی دارد که باید این مهم را به حد استاندارد برسانیم.

طیبی خاطرنشان کرد: ما در جهاددانشگاهی نیز برنامه نظام ارتقاء هیئت علمی را داریم که این امر بر مبنای کارآمدی در جهاد محقق می‌شود. همچنین در راستای جلوگیری از مدرک‌گرایی و آموزش‌های کوتاه‌مدت برنامه‌های قابل توجهی داریم. در ضمن در حوزه رفاهی نیز شورای رفاهی در جهاددانشگاهی تشکیل شده است، ولی باید بیشتر به آن پرداخته شود. در واقع ما می‌توانیم با تعیین اهداف مسیر را پشت سر بگذاریم.

 

طیبی متذکر شد: یکی از مباحث مهمی که مطرح شده است موضوع ساز و کار استفاده از فرزندان جهاددانشگاهی در این نهاد انقلابی است، هر چند که این موضوع به طور کامل از دولت برچیده شده و شرایط مساوی برای جذب نیرو وجود دارد، ولی سعی می‌کنیم که اولویتی در این خصوص برای فرزندان جهادگران قائل شویم.

وی همچنین در جمع خبرنگاران تصریح کرد: یکی از مواردی که در برنامه‎های جهاددانشگاهی به آن توجه شده است تولید متکی بر دانش است، چرا که معتقدیم اقتصاد متکی بر نفت باید به تولید متکی بر دانش تغییر یابد.

طیبی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی به دنبال انجام فعالیت‎های جدید و نو است، خاطرنشان کرد: مشکلات زیادی در حوزه‎های مختلف وجود دارد که با اقدامات جدید می‎توان بر آن فائق آمد؛ یکی از این موارد در رابطه با مشکلات پیرامون چای است که باید برطرف شود. این موضوع در رابطه با بحران آب نیز وجود دارد که جهاددانشگاهی به دنبال تولید آب شیرین‎کن بومی است.

وی ادامه داد: استان زنجان نیز قابلیت‎های خوبی در بخش‎های IT و برق‎ دارد که جهاددانشگاهی آماده همکاری در این حوزه‎ها با مسوولان استانی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا