کشف معبد باستانی 3 هزار و 300 ساله در مصر

پژوهشگران و باستان شناسان مختلفی از سراسر دنیا در حال مطالعه و بررسی سرزمین باستانی مصر هستند و این تمدن کهن آن چنان از نظر دارا بودن آثار باستانی ، غنی است که تقریبا همه روزه شاهد اخبار جدیدی از کشفیات باستان شناسان در این سرزمین هستیم .

به تازگی تیمی از باستان شناسان در مصر به سرپرستی ماریا نیلسون Maria Nilsson از پژوهشگران دانشگاه لوند Lund University در کشور سوئد ، موفق به کشف آثاری متعلق به  برخی از مشهورترین فراعنه مصر باستان شدند .

در این کاووش های باستان شناسی ، یک سنگ نبشته از آمن هوتپ سوم Amenhotep III و کتیبه ای از رامسس دوم Ramses II به دست آمد . این آثار در یک معبد باستانی به دست آمده اند که  در حدود 3 هزار و 300 سال قدمت دارد . این محوطه باستانی در معدن سنگ جبل السیلسیا  Gebel El Silsila قرار دارد .

 

شایان ذکر است که در این کاووش ها ، آثار متعددی از قبیل : مهره های تزئینی از سلسله هجدهم فراعنه مصر ، اندود های گچ رنگی ، سفال ، تکه سنگ های قیمتی و جواهرات آبی رنگ به دست آمده است . در بررسی های لایه نگارانه سایت حفاری این معبد ، چهار لایه مجزا ، شناسائی شده  و همچنین  پایه ستون ها ، دیوارهای خارجی و داخلی نیز کشف شده اند .

بررسی ها و آزمایش های انجام شده نشان می دهد که   قدیمی ترین بخش های معبد به وسیله سنگ آهک ساخته شده و در لایه های بعدی این مصالح تغییر می کنند .

ماریا نیلسون در این رابطه می گوید : " در این محوطه ما به خوبی با تغییر الگوی رسمی استفاده از سنگ آهک به سمت سنگ ماسه به عنوان مصالح ساختمانی در معماری مصر باستان هستیم . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا