بررسی انتخاب مرجع تعیین طرح‌های توسعه‌ای جهاد دانشگاهی در انتقال فناوری

 دکتر منصور کبگانیان ، قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در مورد نتایج این جلسه گفت: در ابتدای جلسه نماینده وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار اخیر ایشان با معلمان و دست‌اندرکاران وزارت آموزش و پرورش، خواستار توجه بیشتر همه نهادها به این حوزه شد.وی افزود: در ادامه جلسه و با توجه به تصویب " ماموریت‌های جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور" موضوع ماموریت‌های این نهاد در انتقال و توسعه فناوری در کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مفاد این مأموریت‌ها که پیش از این با اصلاحاتی به تصویب ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور رسیده بود برای تکمیل و ابلاغ نیازمند تعیین مرجع دولتی جهت تعیین طرح‌های مورد نظر جهت ورود جهاد دانشگاهی به آن طرح‌هاست.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در این جلسه دستگاه‌هایی همچون شورای اقتصاد، کمیسیون علم و فناوری هیئت دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیشنهاد شدند و مقرر شد که انتخاب مرجع تعیین طرح‌های توسعه‌ای جهاد دانشگاهی در انتقال فناوری، پس از کار کارشناسی دقیق صورت گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بحث اصلی جلسه امروز سند دیپلماسی علم و فناوری بود که این سند اصول، راهبردها و سیاست‌ها در توسعه همکاری‌های بین المللی جمهوری اسلامی با سایر کشورها برای انتقال علم و فناوری با اولویت کشورهای جهان اسلام و همچنین برای استفاده از علم و فناوری در کشورهای پیشرفته‌تر را تعیین می‌کند.

 

وی افزود: پیش از این دستگاه‌ های مختلف و مرتبط با این موضوع نظرات مفصل خود را در رابطه با این سند اعلام کرده بودند و از جلسه امروز مرحله نهایی‌سازی این سند آغاز شد که مقدمه و تعدادی از مواد این سند که شامل اختصارات و اهداف و مأموریت‌ها هستند با اصلاحاتی به تصویب رسید.

دکتر کبگانیان ادامه داد: بنا بر ماده دو سند، اهداف اصلی و مأموریت های تعیین شده در سند که از تصویب جلسه امروز گذشت، عبارتند از تحقق بند ششم از سیاست های کلی علم و فناوری، تحقق راهبرد کلان نهم از نقشه جامع علمی، توسعه اقتدار و قدرت نرم و فرهنگی کشور در حوزه های علم، فناوری و نوآوری به منظور تعامل فعال، سازنده و الهام بخش با کشورهای دنیا به ویژه در منطقه و جهان اسلام.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: استفاده از توانمندی های علمی، آموزشی و فناوری کشور جهت توسعه روابط خارجی و گسترش فرهنگ و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر، توسعه انتقال علم، فناوری، صنایع و خدمات از کشورهای دیگر به داخل کشور و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سایر کشورها، توسعه بازار محصولات و خدمات دانش بنیان در برخی کشورهای هدف، سیاستگذاری برای دانشجویان خارجی در حال تحصیل در سیستم آموزشی کشور هم از سایر مواردی بود که از تصویب جلسه امروز گذشت.

وی افزود: توسعه نمایندگی دانشگاه های ایران در کشورهای خارجی به خصوص کشورهای منطقه و جهان اسلام، صیانت از سرمایه‌ها، توانمندی‌ها، دانشمندان، متخصصین و دانشجویان نخبه کشور در حوزه تعاملات بین‌المللی علمی، فناوری و نوآوری در قالب حمایت و تسهیل ارتباطات بین‌المللی متخصصان و آموزش‌های لازم برای این گونه ارتباطات بین المللی هم در جلسه 62 ستاد به تصویب رسیدند.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در پایان ادامه داد: با توجه به گستردگی موضوع ادامه بررسی این سند به جلسه آینده موکول شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا