پیرگوشی سومین عامل ناتوانی ایرانی ها

به گزارش ایرنا از دبیرخانه دهمین کنگره شنوایی شناسی ایران، دکتر علیرضا زالی در مراسم افتتاحیه این کنگره با بیان اینکه 75 درصد افراد بالای 65 تا 70 سال در معرض پیرگوشی قرار دارند، اظهار کرد: 50 درصد این افراد از ابتلای خود به پیرگوشی مطلع نیستند بنابراین لازم این افراد با مراجعه به موقع به شنوایی شناسان مشکل را شناسی و در جهت رفع آن اقدام کنند. 

وی با اشاره به اهمیت توجه به موضوع آلودگی صوتی افزود: این مساله در چند سال اخیر مورد غفلت واقع شده است این درحالی است که در نظام سلامت باید به بحث آلودگی صوتی ویژه توجه شود. 

زالی ادامه داد: تراز صوتی بزرگراه های تهران حدود 75 تا 85 دسیبل است هر چند شهرداری تهران در سال های اخیر با گذاشتن عایق صوتی در این زمینه اقداماتی انجام داده اما حدود 50درصد آلودگی صوتی از وسایل نقلیه و موتورسیکلت ها در کشور ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مناطق تهران جزو مناطق غیرمجاز صوتی هستند، تصریح کرد: انواع آلودگی صوتی در کشور وجود دارد اما به آن کمتر توجه می شود به عنوان نمونه منطقه 9 تهران که در آن انواع سروصداها زیاد است، جزو مناطق دارای آلودگی صدا به شمار می رود و آلودگی صوتی در این منطقه نسبت به سایر مناطق بیشتر است.

رییس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه تعرفه گذاری در شنوایی شناسی، متناسب با ظرفیت های این رشته نیست، گفت: در بیمه ها در ارتباط با رشته شنوایی شناسی اشکالات مبنایی وجود دارد بنابراین باید یک بار برای همیشه جایگاه رشته هایی مانند شنوایی شناسی در نظام بیمه ای کشور مشخص شود. 

زالی با بیان اینکه خدمات شنوایی شناسی جامع و در تمام سطوح قابل تعریف است، افزود: تعیین تعرفه های خدمات سلامت برای این رشته، حداقل کاری است که برای شنوایی شناسان انجام می شود. 

وی افزود: همچنین در مراقبت های اولیه باید بیش از گذشته به رشته شنوایی شناسی به ویژه در بخش توانبخشی سیستم شنوایی توجه کرد چراکه اگر با یک نگاه سنتی به شنوایی شناسی نگاه شود، ظرفیت های این رشته مغفول می ماند. 

زالی با تاکید بر اهمیت رشته شنوایی شناسی گفت: به عنوان نمونه در گروه نوزادان حضور یک شنوایی شناس در تشخیص مشکلات شنوایی بسیار موثر است به گونه ای که در برنامه غربالگری نوزادان، تعداد قابل توجهی از مبتلایان به کم شنوایی شناسایی شدند. 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا