نگاهی به پدیده اعتیاد به ورزش

ورزش به عنوان فعالیت جسمی ، برای داشتن بدنی سالم و تندرست در حد مناسب مفید خواهد بود . البته باید اشاره کرد که تمرینات ورزشی پتانسیل تبدیل به یک وسواس و یا اعتیاد ورزشی را نیز دارد . در واقع در انجام تمرینات ورزشی مرز باریکی بین شیفتگی و اعتیاد وجود دارد که ممکن است هر فردی را وارد بخش اعتیاد کند .

پاسکال پیچ (Pascal Pich) ورزشکاری است که هفته ای چهل ساعت به تمرینات سخت شنا ، دو و دوچرخه سواری می پردازد . او این حد تمرینات را برای سال های متمادی ادامه می دهد .

این ورزشکار که قهرمان پیشین جهان در رشته سه گانه تریاتلون: دو، دوچرخه سواری و شنا بوده در این رابطه می گوید : ” من همیشه گفته ام که شما می توانید احساس زنده بودن کنید . من با ورزش های دوچرخه سواری ، دو و شنا احساس زنده بودن می کنم . “

پاسکال پیچ زندگی خود را وقف ورزش کرده و در این مسیر توانسته است ، چهار بار قهرمانی جهان را در رشته سه گانه تریاتلون : دو، دوچرخه سواری و شنا به دست آورد . لازم به ذکر است که در مسابقات تریاتلون در بخش مسافت ماورایی (Ultra Distance) ، شرکت کننده باید 3.8 کیلومتر شنا ، 180.2 کیلومتر دوچرخه‌ سواری و 42.2 کیلومتر را با دویدن طی کند .

او در ادامه اظهار داشت :  ” من نیمه شب بیدار می شدم و تا ساعت چهار صبح شنا می کردم . سپس با قطار به سر کار می رفتم . پس از کار و باز گشت به خانه ، غذا خورده و برای دوچرخه سواری از خانه خارج می شدم . من بین سه تا چهار ساعت دوچرخه سواری می کردم . پس از دوچرخه سواری برای مدت زمان دو ساعت می دویدم . سپس روز به پایان می رسید و من دوباره کار خود را در نیمه شب آغاز می کردم .

قابل ذکر است که در طی فعالیت های ورزشی ، مغز تحریک شده و هورمون های اندروفین (endorphins) که نوعی مسکن طبیعی بدن بوده آزاد می شود . در واقع هورمون های اندروفین (endorphins) نوعی مرفین طبیعی محسوب شده و عملی همچون مخدرها  را بر بدن ایجاد می کنند که باعث به وجود آمدن احساس خوشحالی در فرد می شود . اما در ورزش ها و تمرینات سنگین ، بسیار شدید و مکرر ، مغز هورمون دیگری به نام دوپامین (dopamine) ترشح می کند که باعث ایجاد اعتیاد می شود .

فرانسیس چوآولوف (Francis Chaouloff) متخصص اعصاب (neurobiologist) در شرح این حالت و این وضعیت ایجاد شده برای افرادی که به تمرینات سنگین ورزشی می پردازند ، می گوید : ” چنین فردی احساس شناور بودن کرده و گذشت زمان را حس نمی کند . هیچ نگرانی نداشته و در یک حالت خلسه و از خود بیخودی قرار می گیرد . افراد زیادی علاقمند هستند تا در چنین حالت خلسه ای قرار گیرند . “

پاسکال پیچ ، قهرمان دنیا مدت زمانی است که از سرعت و شدت فعالیت های ورزشی خود کاسته و به زندگی خانوادگی خود بیشتر پرداخته است . اما قابل توجه است که خود را برای رقابتی دیگر در بخش اولترا دیستنس (Ultra Distance) رشته سه گانه تریاتلون در پنج قاره در سال آینده آماده می کند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا