مرکز پژوهش های مجلس سیاست ها و قوانین زیست فناوری را بررسی کرد

تمایل جوامع به پذیرش فناوری های نوین در زندگی روزمره به دلیل آثار مفید و امید بخش آن برای زندگی بهتر، به شدت در حال افزایش است و زیست فناوری توانسته است با ایجاد تحول در روش های سنتی گام بسیار موثری در این زمینه بردارد.

کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه که قابلیت سودآوری زیست فناوری را کاملا درک کرده اند و برای در اختیار گرفتن بازار جهانی زیست فناوری با یکدیگر رقابت نزدیکی دارند، سیاستگذاری و ایجاد زیرساخت های قانونی در این حوزه را مد نظر قرار داده اند.

در این راستا گزارش حاضر به جمع آوری و بررسی سیاست ها، قوانین و دستورالعمل های موجود درباره زیست فناوری با عوامل موثر بر آن در اسناد کلان و قوانین کشور پرداخته است.

این گزارش می افزاید: با وجود سیاست های کلی که در اسناد بالادستی و دیگر اسناد کلان کشور از جمله سند ملی زیست فناوری موجود است، نشان از ضرورت توجه به توسعه این فناوری نوین دارد، اما اجرای این سیاست ها به دلیل نبود همگرایی دستگاه های اجرایی فعال در این حوزه و عدم تخصیص بودجه کافی در برنامه های بودجه، چندان موفق نبوده است.

این امر اگر چه یکپارچگی حوزه زیست فناوری با دیگر حوزه های مرتبط را فراهم می کند، اما چالش هایی مانند تعدد مراجع تصمیم گیرنده و عدم هماهنگی بین آنها را ایجاد و باعث شده که قوانین به خوبی اجرا نشوند.
در حوزه ایمنی زیستی و مالکیت فکری زیست فناوری با وجود دو قانون اصلی و مهم ایمنی زیستی و ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علایم تجاری، هنوز هم خلاء های قانونی در بحث کنترل تولید و واردات مشتقات حاصل از موجودات تراریخته، برچسب گذاری موجودات تراریخته و محصولات مشتق شده از آنها و نحوه حمایت از حقوق مالکیت فکری موجودات تراریخته و فرآیندهای بیوتکنولوژیک وجود دارد.

مسایلی از قبیل بودجه ناکافی، عدم همخوانی احکام قانونی با معاهدات بین المللی الزام آور، اجرا نشدن قوانین موجود و ضعف در نظارت و ارزیابی اجرای سیاست ها و قوانین از مهمترین چالش هایی هستند که در حوزه زیست فناوری وجود دارند و تلاش برای رفع نقص ها و کاستی های قانونی با تاکید بر مصالح ملی از اولویت های توسعه زیست فناوری کشور است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا