چگونه مطالعه را برای کودکانمان جذاب کنیم؟

مطالعه فواید بیشمار و نقش بسیار تعیین کننده‌ای در تکوین شخصیت و هوش کودکان دارد اما چالش بزرگ این روزها در عصر ارتباطات این است که سرگرمی های متعددی مانند بازی های رایانه ای، گوشی های تلفن همراه پیشرفته و مجهز به برنامه های سرگرم کننده و بازی های دیگری نظیر پلی استیشن، عمده اهتمام کودکان را به خود اختصاص می دهد.

حال چه کنیم تا کودکان ما در میان انبوهی از جاذبه های تکنولوژیکی همچنان به مطالعه راغب باشند؟

 یکی از کارشناسان علم یادگیری در روزنامه تایمز هند استراتژی پنج بخشی موثری را برای تشویق کودکان به مطالعه پیشنهاد می کند:

*مطالعه را بخشی از برنامه معمول روزانه کنید

اگر می خواهید مطالعه، جزئی از زندگی کودکتان باشد، اول آن را برای خود بخشی از زندگی روزانه کنید و در جدول برنامه های هرروزه خود بگنجانید. روزانه وقتی را برای مطالعه اختصاص دهید اما استراتژی تان این نباشد که آن را وظیفه ای از سر اجبار بدانید، بلکه وسیله ای برای فرار از خستگی ها و فشارهای روزانه باشد.

*دوز لذت بخشی مطالعه را بالا ببرید

مطالعه را تبدیل به فعالیتی نشاط آور و نه تکلیف یا مجازات کنید. مطالعه باید برای شما و فرزندتان فعالیتی جمعی باشد که قرار است چیزی جذاب و جدید در هر بار خواندن برایتان به ارمغان آورد. هرگز برای مطالعه به فرزند خود فشار نیاورید و آنقدر این فعالیت را با مشوق همراه کنید که تبدیل به عادتی مفرح و مثبت شود.

*مکان آرامی به مطالعه اختصاص دهید

لازمه مطالعه موثر، تمرکز و لازمه تمرکز، آرامش است. مطالعه از آن دست فعالیت هایی است که نیاز به تمرکز بالایی دارد و فراهم کردن محیط آرام به خودی خود می تواند مشوقی برای آن باشد. انتظار نداشته باشید که کودکتان کتاب به دست گیرد و مطالعه کند در حالی که شما در حال تماشای تلویزیون با صدای بلند هستید.

*وقت شناس باشید

مراقب و همواره وقت شناس باشید و به عنوان مثال انتظار نداشته باشید در حالی که دوستان کودکتان به بازی پلی استیشن مشغولند، او به مطالعه بپردازد. باید توجه کرد که فرآیند یادگیری در کودکان، بازی محور است؛ برخی زمان ها فقط و فقط به بازیگوشی کودک اختصاص دارد. انتظار نداشته باشید کودکتان این لحظات شیرین را با مطالعه عوض کند.

*مطالعه را هدف گذاری کنید

برای مطالعه گام هایی را در قالب اهداف قابل دسترس تعیین کنید. مثلا کودکتان هر ماه پنج داستان از کتاب مجموعه داستان های خود را مطالعه کند. این کار باعث می شود که کودک برای رسیدن به هدفی که مهم است تلاش کند و تشویق شود. سیستم پاداش دهی با مشاهده بازخوردهای ناشی از مطالعه در کودک می تواند خیلی موثر باشد. ضمنا هدف را صرفا کمّی تعیین نکنید و نشان دهید که کیفیت مطالعه بسیار اهمیت دارد. با کودک درباره موضوعات مورد مطالعه او بحث کنید و نقش تشویق های کلامی را در کنار نقد به هیچ وجه دستکم نگیرید.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا