سبک زندگی ناسالم پیامد کار شیفتی

به گزارش مهر، محققان فنلاندی با پیگیری وضعیت کارکنان خطوط هوایی این کشور دریافتند افرادی که در شیفت های متفاوت و شیفت های شب بر روی زمین کار می کنند در مقایسه با پرسنل روزانه و کارکنان پرواز، چربی بیشتر و میوه و سبزیجات کمتر مصرف می کنند.

«کاتری همیو»، متخصص تغذیه در موسسه ملی سلامت و رفاه فنلاند و سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «پرسنل واحد مراقبت های سلامت شغلی متوجه شده بودند که بسیاری از کارگران شیفتی در معرض خطرات سلامتی هستند. بعلاوه 70 درصد از کارکنان هواپیمایی به صورت شیفتی کار می کنند. این مسئله باعث می شود که این جمعیت در معرض ریسک و خطرات بیشتر ناشی از کار شیفتی باشند.»

به گفته «همیو»، مطالعه قبلی نشان داده است که کارگران شیفتی در معرض خطر بیشتر بیماری های قلبی-عروقی، سندروم متابولیسمی و دیابت نوع 2 هستند.

همچنین محققان اذعان می دارند که کارگران شیفت شب کمتر می خوابند و همین مسئله می تواند باعث بروز مشکلات متابولیسمی و قلبی-عروقی شود.

در مطالعه جدید 1478 کارمند خطوط هواپیمایی در برنامه بررسی و پیشگیری از بیماری های مزمن از سال 2006 تا 2009 شرکت داده شدند. برخی از آنها روزکار، برخی کارگر شیفتی بودند که در هواپیما کار نمی کردند، و بخی از پرسنل کادر پرواز بودند.

چکاپ سلامت این افراد در ابتدای مطالعه شامل بررسی احتمال ابتلا به دیابت، تست های آزمایشگاهی، ارزیابی های جسمی، و پرسشنامه ایی مربوط به سبک زندگی، کار و عادات خوابیدن بود.

طبق نتیجه مطالعه، کارکنان شیفتی زن 12.6 درصد از کالری های روزانه شان را از طریق چربی اشباع شده به دست می آوردند، در حالیکه این رقم برای کارکنان روزکار 12.2 درصد بود. کارکنان شیفتی زن کادر پرواز و غیرپرواز هم بیش از کارکنان روزکار از محصولات لبنی پرچرب استفاده می کردند.

کارکنان شیفتی مرد بیش از سایر گروه ها کالری مصرف می کردند که عمدتاً این کالری مربوط به چربی (33 درصد) و چربی اشباع شده (12 درصد) بود. کارکنان مرد مربوط به کادر پرواز کمترین نسبت کالری چربی (31.7 درصد) و کالری چربی اشباع شده (11.6 درصد) مصرف می کردند.

همچنین کارکنان شیفتی زن در مقایسه با سایر کارکنان زن استرس بیشتری را تجربه کرده و عدم تحرک شان در سبک زندگی شان بیشتر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا