تغییرات آب و هوائی مهاجرت حیوانات را مختل کرده است

بر اساس گزارش رسمی منتشر شده از سوی اداره مدیریت منطقه طبیعی  حفاظت شده در هو ژیل Hoh Xil کشور چین ، بزهای کوهی تبتی ساکن شرق آسیا ، مهاجرت خود را از تبت به سمت چین زودتر از موعد همیشگی آغاز کرده اند و این موضوع از این منظر دارای اهمیت است که بر اساس عادت دیرینه این بزها ، بسیاری از آن ها در حالت آبستن به مهاجرت پرداخته و در سرزمین چین زایمان می کنند . به گفته کارشناسان ،  این مهاجرت به طور معمول ده روز زودتر از سال های پیش آغاز شده است .

همه ساله این بزهای کوهی در گروه های بزرگی اقدام به مهاجرت طولانی خود به مسافت 600 کیلومتر کرده و از سرزمین تبت به اطراف دریاچه ای در منطقه حفاظت شده فوق آمده و در این محل زایمان می کنند . نخستین گروه از این حیوانات از منطقه محل سکونت زمستانی خود حرکت کرده و از بزرگراه چینگ های – تبت the Qinghai-Tibet highway گذشته و به سمت دریاچه زونگا Zonag Lake در منطقه کم جمعیت اقامت تابستانی خود در بلندترین فلات دنیا رهسپار هستند .

در همین زمینه لیو یانلین Liu Yanlin پژوهشگر دانشگاه پکن Peking University که طی یک پروژه تحقیقاتی در حال رصد و مطالعه مهاجرت حیوانات است ، اعلام کرد : " این تغییر زمان در مهاجرت بزهای کوهی تبتی و شروع زود هنگام ان قطعا به دلیل بروز پدیده تغییرات آب و هوائی است . "  شایان ذکر است که برای قرن های متمادی بزهای کوهی تبتی در مسیر سانجی یانگیائوم Sanjiangyuan در چینگ های در حوزه آبگیر رود چیانگ تانگ Qiangtang تبت و کوهستان های آلتون در ژینگ جیانگ Altun Mountain of Xinjiang کشور چین به مهاجرت سالانه خود اقدام کرده اند .

متاسفانه طی سال های گذشته جمعیت بزهای کوهی تبت با کاهشی شدید رو به رو بوده و در اواخر قرن بیستم جمعیت آن ها به 200 هزار راس رسیده بود . مهمترین دلیل کاهش جمعیتی این بزهای کوهی نیز شکار بی رویه آن ها به دلیل تقاضای زیاد برای خز و پوست آن ها اعلام شده است که در بین مردم منطقه به طلای نرم شهرت دارد . متاسفانه این روند نابودی حیوانات فوق ادامه داشته و در حال حاضر تعداد آن ها حدود 60 هزار راس گزارش شده است . به همین دلیل از سال 2006 میلادی قوانین سختگیرانه ای از سوی دولت چین برای محافظت از این جانوران وضع شده و با شکارچیان بزهای کوهی تبتی به سختی برخورد می شود .

متاسفانه این موضوع تنها در کشور چین مشاهده نشده و منحصر به بزهای کوهی تبتی نیست .  فعالیت های مخرب انسان در محیط زیست ، تاثیر مستقیمی بر زندگی گونه های مختلف جانوری در سراسر کره زمین داشته و موجب انقراض بسیاری از گونه های حیات وحش شده است. انسان علاوه بر دخالت مستقیم در محیط زیست حیوانات و جانوران و از بین بردن بسیاری از زیستگاه های جنگلی ، کوهستانی ، دریائی و … به جهت استفاده از آن مناطق برای مصارف مختلف شهری – صنعتی ، از طریق تولید گازهای آلاینده جوی سبب ایجاد شدن پدیده گرمایش زمین شده است که این موضوع نیز به نوبه خود بر زندگی گونه های مختلف جانوری تاثیرات منفی گذاشته است.

بر پایه  پژوهشی که چندی پیش در مجله علمی جانورشناسی  Zoology journal   منتشر شد ،  گونه ای از بزهای کوهی از نژاد Chamois در قاره اروپا به دلیل تغییرات آب و هوائی دچار کمبود وزن شده و وزن عمومی این جانور در مقایسه با بازه زمانی 30 سال گذشته ، بیست و پنج درصد کاهش داشته است .

این مطالعات به صورت گسترده و با نمونه برداری از گونه های نژاد بز کوهی Chamois که ساکن مناطق آلپ است انجام شده است. بررسی های محیط زیست این منطقه نشان می دهد که دمای عمومی هوا در مناطق کوهستانی آلپ که زیستگاه ها و مراکز عمده زندگی این نوع بزکوهی را در بر می گیرد ، از سال 1980 تا امروز شاهد افزایش سه الی چهار درجه سانتیگرادی  بوده است که این موضوع در کم شدن وزن عمومی بزهای کوهی این منطقه تاثیر  مستقیم داشته است.

تغییرات آب و هوائی همچنین  سبب ایجاد تغییر در فصل های جفت گیری ، مهاجرت و جمع آوری غذای پرندگان شده و به این ترتیب بخش های حیاتی زندگی این موجودات دستخوش تغییراتی می شوند که می تواند منجر به نابودی این گونه ها شوند .

 

در همین زمینه اروین نمت Erwin Nemeth از موسسه حیات وحش پرندگان اتریش اعلام کرد :  تغییرات آب و هوائی سبب ایجاد تغییر در فصل های جفت گیری ، مهاجرت و جمع آوری غذای پرندگان شده و به این ترتیب بخش های حیاتی زندگی این موجودات دستخوش تغییراتی می شوند که می تواند منجر به نابودی این گونه ها شوند. برای نمونه ، در گذشته ، زمان تولید مثل مرغ مگس خوار رنگی در اروپا ، همزمان با  تولید مثل کرم های caterpillar بود ولی به دلیل تغییرات آب و هوائی ، این پرنده در سال های اخیر ، تولید مثل خود را زودتر شروع می کند در حالی که هنوز کرم های caterpillar از خواب زمستانی بیدار نشده و تولید مثل نکرده اند . این موضوع سبب مرگ و میر این نوع پرنده و کاهش شدید جمعیت آن ها شده است. از سوی دیگر تغییرات آب و هوائی سبب شیوع بیماری های جدیدی در بین پرندگان قاره اروپا شده است که این موضوع نیز به نوبه خود در کاهش تعداد این پرندگان بی تاثیر نیست و ادامه روند فعلی منجر به انقراض برخی از گونه های پرندگان قاره اروپا خواهد شد .

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که موضوع تغییرات آب و هوائی و تاثیرات آن بر زندگی گونه های جانوری ، رفته رفته وارد مرحله هشدار دهنده ای شده است و بدون تردید در صورت عدم اندیشیدن چاره ای برای این معضل ، تبعات ناشی از آن برای انسان بسیار حاد خواهد بود . 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا