فروپاشی شوروی به گسترش سل مقاوم به دارو کمک کرد

سیناپرس: تحلیل ژنتیکی باکتری سل نشان می دهد که رویدادهای مهم تاریخی چند صد سال اخیر، نقش مهمی در گسترش این بیماری داشته اشت.

بیماری سل از طریق ذرات خارج شده از دهان در طی حرف زدن یا سرفه از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. برخی از انواع این بیماری که در برابر درمانهای استاندارد مقاوم است، یکی از اصلی ترین نگرانی های بهداشتی و درمانی در کشورهایی نظیر روسیه، چین و آفریقای جنوبی به شمار می رود. نوع مقاوم در برابر داروی بیماری سل در کشورهای غربی رواج کمتری دارد، با این حال، سل به شدت مسری بوده و درمانش نیز دشوار است. گفتنی است حتی بیماران مبتلا به سل در اتاق های ویژه ای که هوایش با دیگران در تماس نیست نگهداری میشوند.

به تازگی گروهی از پژوهشگران برای بررسی یکی از انواع بسیار مقاوم به داروی سل که MDR TB نامیده می شود، به بررسی ژنتیکی نمونه های گرفته شده از 5000 بیمار در 99 کشور جهان پرداختند. آنها همچنین نقشه ژنتیکی کامل 110 نمونه از این عامل بیماری زا را به دست آورند. به این ترتیب، امکان تعیین ساختار خانواده این بیماری ساده تر می شود.

در مطالعه اخیر در مورد شیوع MDR TB دانشمندان به این نتیجه رسیدند که از سالهای دهه 1820 تا اواسط دهه 1840، تعداد موارد شیوع سل به شدت رشد کرد. این رشد سریع را می توان به خاطر انقلاب صنعتی در غرب دانست، زیرا در این دوره بود که تعداد زیادی از افراد در محیط های بسیار آلوده و غیر بهداشتی زندگی می کردند و همین امر به شیوع هر چه بیشتر سل کمک می کرد.

همچنین جنگ جهانی اول، دومین نقطه افزایش شدید شیوع سل بود. وقتی مردم ضعیف باشند و غذای کافی نداشته باشند، سیستم ایمنی بدن آنها نیز تضعیف شده و در نتیجه زودتر به بیماری دچار می شوند.

در سالهای دهه 1960، دارویی آنتی بیوتیکی برای درمان این بیماری عرضه شد و در آن دوران برای مدتی محدود میزان شیوع به شدت کاهش یافت. اما خیلی زود نوعی از این بیماری که در برابر دارو مقاوم بود پدیدار شد. با این حال میزان شیوع این بیماری چندان زیاد نبود.

فروپاشی شوروی در دهه 1990 بار دیگر این رویه را معکوس کرد. هرج و مرج های ناشی از فروپاشی این کشور بزرگ سبب کاهش وضعیت بهداشتی و در نتیجه بروز بیشتر این بیماری شد. حتی میزان شیوع فعلی به میزان شیوه در دوره پیش از آنتی بیوتیک ها نیز بازنگشته است.

هنوز هم روسیه و کشورهای اروپای شرقی، بیشترین آمار مبتلایان به MDR TB را به خود اختصاص داده اند. با اینکه نمونه هایی از این بیماری در شهرهایی نظیر لندن هم دیده شده است، اما بیشتر آنها به مبدایی در این کشورها باز می گردد. با اینکه دوره درمان سل به صورت معمول حدود 6 ماه است، برای درمان MDR TB باید از داروهای متفاوتی بهره گرفت که عوارض جانبی مختلفی نظیر آسیب به کبد و سیستم عصبی را به همراه دارند. گفتنی است این دوره درمانی بین 1 تا 2 سال است و احتمال درمان نیز در آن فقط 50 درصد است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا