تاثیر کیفیت خواب مدیر بر عملکرد زیردستان

سیناپرس: رفتار خصمانه و ناخوشایند یک مدیر می تواند سبب بروز مشکلاتی در محل کار شود. در طی چند دهه گذشته، پژوهشگران به بررسی تاثیر نظارت خصمانه مدیر بر عملکرد کارکنان پرداختند. منظور از نظارت خصمانه، بکارگیری سخنان ناخوشایند و حتی خلاف ادب و نیز رفتارهای غیر کلامی (از جمله خشونت فیزیکی) در برابر کارکنان است. این مطالعات نشان داده اند که این رفتارهای منفی موجب بروز مشکلاتی نظیر استرس، رضایت شغلی پایین، رفتارهای غیر قانونی، عملکرد پایین و حتی ترک شغل از سوی کارکنان می شود.

با این حال بیشتر این مطالعات فرض را بر این گذاشته بودند که رفتارهایی این چنینی در طول زمان پایدار هستند. به کلامی دیگر، برخی مدیران همیشه این چنین رفتارهایی دارند و دیگر مدیران هم این گونه نیستند. اما مطالعه جدید که به انجام رسیده نشان می دهد که یک مدیر می تواند در برخی روزها رفتار خوب و در برخی روزها رفتار نامناسب داشته باشد.

پژوهشگران در این پژوهش جدید به بررسی نقش خواب در ایجاد چنین رفتارهایی پرداختند. این پژوهشگران پیش از این در مطالعه ای نشان داده بودند که خواب می تواند بر رفتارهای هر فرد در محل کار تاثیر بگذارد. این مطالعه ثابت می کرد که خواب نقشی بسیار حیاتی در توانایی فرد برای خودکنترلی دارد.

در این مطالعه جدید، محققان به بررسی نقش خواب در نوع رفتار مدیر و تاثیر این رفتار بر عملکرد شغلی کارکنان زیردست او پرداختند. در این تحقیق، 88 مدیر و زیردستانشان حضور داشتند. از این مدیران خواسته شد تا هر روز به مدت دو هفته، کیفیت و کمیت خواب شبانگاهی خود را گزارش کنند. همچنین از زیردستان این مدیران هم خواسته شد تا رفتارهای ناخوشایند و خصمانه ای که از سوی مدیر خود مشاهده می کنند را گزارش کنند. این مطالعه به مقایسه مدیران با هم نپرداخت، بلکه رفتار هر مدیر در یک روز با رفتار روزهای دیگرش مقایسه می کرد.

نتایج نهایی، تائید کننده فرض اولیه مطالعه بود. این مطالعه نشان داد که کیفیت خواب مدیر بر توانایی خود کنترلی او تاثیر گذاشته و این امر هم بر میزان مشارکت و عملکرد کارکنان او موثر است. یکی دیگر از یافته های جالب و در عین حال عجیب این مطالعه ابن بود که به نظر می رسد کمیت خواب تاثیر چندانی بر این مساله ندارد و فقط کیفیت از اهمیت برخوردار است.

این مطالعه روی هم رفته نشان می دهد که کیفیت خواب شبانگاهی مدیر بر عملکرد زیردستانش در فردای آن شب تاثیر مستقیم دارد. این پژوهش در نشریه Academy of Management Journal  منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا