اکثر امور کشور تا پایان برنامه ششم توسعه با فناوری اطلاعات گره می خورد

دکتر علی اکبر جلالی که به مناسبت روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی در گفت وگو با ایرنا میزان توجه به حوزه فناوری اطلاعات را در دو سال گذشته در کشور رو به افزایش ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر به فعالیت های آی.سی.تی در یک دهه گذشته توجه شود متوجه خواهیم شد که در دو سال گذشته میزان توسعه این علم از نظر فنی و اجرایی در کشور ما بیشتر از هشت سال قبل از آنبوده است.

وی تاکید کرد: به همین دلیل امسال بودجه قابل توجه و برنامه مفصلی هم از نظر توسعه پهنای باند و اجرای پروژه های کلان ملی پیش بینی شده است که اگر به درستی برنامه ریزی شود سالهای 94 و 95 می تواند آغاز جهشی بزرگ در توسعه فضای مجازی کشور باشد و از این طریق بخش بزرگی از فارغ التحصیلان بیکار از طریق مشاغل دانش بنیان در فضای مجازی مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به شعار سال جامعه اطلاعاتی گفت: 17 می (بیست و هفتم اردیبهشت) روزی است که در جهان توجه بیشتری به جامعه اطلاعاتی می شود و در سال های گذشته شعارهای سال مرتبط به کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است؛ برای مثال در چند سال گذشته که توسعه آی.سی.تی روستایی در کشور ما مورد توجه جهانیان قرار گرفت شعار سال جهانی ارتباطات با توسعه فناوری اطلاعات روستایی مطرح شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: در حال حاضر فناوری اطلاعات و کاربردهای آن محرک توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی کمک به ارتباطات سیاسی شده است.

جلالی با بیان اینکه رسانه های اجتماعی بیشترین تاثیر را در حال حاضر در حوزه های مختلف دارند گفت: حساسیت های بسیار در زمینه شکل گیری رسانه های اجتماعی در جهان وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: اگر آثار مثبت و منفی جایگاه ارتباطات و فضای مجازی را بررسی کنیم ،متوجه می شویم که ارتقای سطح سواد، افزایش درآمدسرانه، افزایش مبادلات اقتصادی، فرهنگی و بازرگانی و افزایش مبادلات علمی و دسترسی به اطلاعات برای همه و کمک به برقراری صلح و موثربودن شهروندان در تصمیم گیری های ملی و بین المللی در کنار گسترش آزادی بیان و نظر برای همه در زمره امتیازات شبکه های اجتماعی قرار دارد.

وی با بیان اینکه ارتباطات خود به تنهایی زیانی ندارد اما می تواند بسته به نوع استفاده برای یک جامعه زیانبار نیز باشد خاطرنشان کرد کرد: تغییر الگوی مصرف، استحاله فرهنگی برای کشورهایی که توان حضور جدی و محتوایی ندارند، افراط گرایی و طرح موضوعات متضاد که باعث شکاف فرهنگی می شود، وابستگی به کمپانی های چندملیتی که کشورها ناخواسته مجبور به مصرف کالاهای آن ها هستند و به وجود آمدن گروه های اجتماعی و گاها اخلالگر از جمله این آثار مخرب است.

جلالی اظهار داشت: البته مرور زمان شرایطی را فراهم کرده که نگرانی امنیتی در حوزه فضای مجازی رو به افزایش است و به همین دلیل حتی در کشورهای توسعه یافته قوانین سنگینی برای حفاظت از شهروندان در حال اجراست.

***طول عمر مشاغل نوآورانه کمتر از سه سال است

در شعار امسال فناوری اطلاعات و ارتباطات محرک نوآوری نامگذاری شده است؛ اما کارشناسان می گویند که عمر مشاغل در شرکت های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها سه سال است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران نیز مهم ترین محرک نوآوری می تواند در تغییر نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی شکل گیرد تا بتواند مفاهیم نوآوری و خلاقیت به عنوان محتوای درسی در مدارس ودانشگاه ها نهادینه شود.

جلالی که به عنوان پدر فناوری اطلاعات ایران شناخته می شود گفت: روش های سنتی آموزش در کشور ما متناسب با شعار روزجهانی ارتباطات که محرک نوآوری است نمی باشد؛ ما از نظر علمی قوی هستیم اما در حوزه فناوری نتوانسته ایم همراه با این توانمندی خود پیش رویم؛ به همین دلیل از نظر اقتصادی نتوانسته ایم از علم درآمدزایی کنیم چراکه درآمدزایی از طریق نوآوری و محرک ها و کاربردهای آن امکان پذیر است.

نمونه ای از محرک های نوآوری را می توان در مشاغل دانش بنیان، استارت آپ ها، شرکت های فناور، پارک های فناوری و مراکز رشد و آزمایشگاه های پژوهشی جست و جو کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا