مخابرات و فناوری اطلاعات؛ محرک نوآوری

این روز به نام روز جهانی اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد (WTISD) نیز شناخته می شود که از هفدهم مه سال 1969 به نشانه تشکیل شدن اتحادیه بین‌المللی ارتباطات و امضای نخستین کنوانسیون بین‌المللی تلگراف با این عنوان نامیده شده است.

توجه فناوری اطلاعات و ارتباطات در 2 سال گذشته بیشتر بوده است

دکتر علی اکبر جلالی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت میزان توجه به حوزه فناوری اطلاعات در کشور طی دو سال گذشته را بهتر ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر به فعالیت های آی.سی.تی 10 سال گذشته توجه شود متوجه خواهیم شد که در دو سال گذشته میزان توسعه این علم از نظر فنی و اجرایی در کشور ما بیشتر از هشت سال قبل از ان بوده است.

جلالی افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور بیشتر امور جامعه ایران بر محور فناوری اطلاعات و کاربردهای آن توسعه یابد.

وی تاکید کرد: به همین دلیل امسال( سال 94) بودجه های قابل توجه و برنامه های مفصلی هم از نظر توسعه پهنای باند و اجرای پروژه های کلان ملی پیش بینی شده است که اگر به درستی برنامه ریزی شود سال 94 و 95 می تواند آغاز جهشی بزرگ در توسعه فضای مجازی کشور باشد و بخش بزرگی از فارغ التحصیلان بیکار از طریق مشاغل دانش بنیان در فضای مجازی مشغول به کار شوند.

طول عمر مشاغل نوآورانه کمتر از سه سال است

در شعار امسال فناوری اطلاعات و ارتباطات ،محرک نوآوری نامگذاری شده است؛ اما کارشناسان می گویند که عمر مشاغل در شرکت های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها سه سال است.

جلالی توضیح داد: یک نفر در شرکت یا نهادی که استخدام می شود باید مرتب با نوآوری فضای کاری خود را توسعه دهد و مرتب جابجا شود تا بتواند هر روز حرف جدید و برنامه جدید داشته باشد.فرد باید مرتب نوآوری داشته باشد و در غیر این صورت از کار برکنار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در ایران نیز مهم ترین محرک نوآوری می تواند در تغییر نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی شکل گیرد تا بتواند مفاهیم نوآوری و خلاقیت به عنوان محتوای درسی در مدارس ودانشگاه ها نهادینه شود.

جلالی که به عنوان پدر فناوری اطلاعات ایران شناخته می شود گفت: روش های سنتی آموزش در کشور ما متناسب با شعار روزجهانی ارتباطات که محرک نوآوری است نمی باشد؛ ما از نظر علمی قوی هستیم اما در حوزه فناوری نتوانسته ایم همراه با این توانمندی خود پیش رویم؛ به همین دلیل از نظر اقتصادی نتوانسته ایم از علم درآمدزایی کنیم چراکه درآمدزایی از طریق نوآوری و محرک ها و کاربردهای آن امکان پذیر است.

نمونه ای از محرک های نوآوری را می توان در مشاغل دانش بنیان، استارت آپ ها، شرکت های فناور، پارک های فناوری و مراکز رشد و آزمایشگاه های پژوهشی جست و جو کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا