درمان کم خونی از طریق ویرایش دی ان ای

مطالعات جدید انجام شده توسط پژوهشگران که نتایج آن روز جمعه به صورت رسمی منتشر شد ، نشان می دهد که ایجاد تغییر در یکی از کدهای موجود در دی ان ای گویچه های قرمز خون انسان  ، می تواند نقشی مهم و تاثیر گذار در بهبود  بیماری های کم خونی شامل تالاسمی و آنمی داشته باشد . 

سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده دکتر مرلین کروسلی Merlin Crossley ، رئیس دانشکده علوم در دانشگاه نیو سوت ولز University of New South Wales قرار دارد . در این مطالعات ، پژوهشگران موفق به افزایش سطح اکسیژن گیری هموگلوبین های گلبول های قرمز شدند که نقشی مهم در بهبود شرایط بیماران مبتلا به کم خونی و تالاسمی دارد .

لازم به توضیح است که  تالاسمی یک نوع اختلال خونی محسوب می شود که در آن به دلیل وجود زنجیره معیوب هموگلوبین ، گلوبول های قرمز خون به میزان کافی تولید نمی شود .  بر اساس مطالعات انجام شده ، چرخه عمر مفید گلبول های قرمز خون در حالت عادی 120 روز است که این میزان عمر مفید در بیماران مبتلا به تالاسمی کاهش پیدا کرده و به همین دلیل این افراد از عوارض ناشی از کمبود گلوبول های قرمز رنج می برند . این مساله اصلی ترین دلیل نیاز مبرم بیماران تالاسمی  به تزریق خون محسوب می شود .

تالاسمی یک عارضه ژنتیکی محسوب شده که در آن ژن حاوی کدهای سازنده هموگلوبین ( که وظیفه انتقال اکسیژن به بافت ها و اندام را بر عهده دارد ) در فرد معیوب شده و دچار اختلال می شود .

معمولا رایج ترین موارد مداوا و معالجه بیماران مبتلا به تالاسمی عبارتند از :

  • انتقال و تزریق خون و فرآورده های خونی
  • درمان کی لیت آهن یا  Iron chelation therapy
  • درمان های تکمیلی Supplement
  • پیوند سلول های بنیادی

در خاتمه باید توجه داشت که معمولا افراد مبتلا به تالاسمی تا پایان عمر خود نیازمند تزریق خون هستند که این موضوع علاوه بر ایجاد درد فیزیکی دائمی برای آن ها ، ضربه های روحی شدیدی نیز بر این افراد وارد کرده و این پروسه انتقال دائمی خون سبب ایجاد عوارضی مانند تجمع اهن در بدن و بروز بیماری های کبدی و قلبی می شود .

از سوی دیگر باید در نظر داشت که نباید بیماری کم خونی یا آنمی را که در دو نوع  خفیف و شدید وجود دارد ، با تالاسمی اشتباه گرفت . در بیماری کم خونی ، بدن انسان با کمبود تعداد گلوبول های قرمز و هموگلوبین رو به رو است و این موضوع سبب کاهش سطح اکسیژن رسانی به بافت ها و سلول های مختلف بدن می شود . کم خونی می تواند به دلیل عوامل داخلی ( کمبود آهن ، شیر دهی و نوع تغذیه ) یا عوامل خارجی ( خون ریزی و یا از دست دادن خون به هر دلیلی ) بروز کند .

باید توجه داشت که پزشکان عموما در تلاش هستند تا حد امکان از تزریق خون به بیماران مبتلا به کم خونی اجتناب کنند زیرا عوارض ناشی از انتقال خون در انسان بسیار زیاد است و تزریق خون بیشتر در موارد اضظراری و خونریزی حاد باید استفاده شود .

پژوهش های جدید از این نظر دارای اهمیت هستند که نیاز افراد مبتلا به تالاسمی و کم خونی را به انتقال خون کاهش می دهند .

در تصویر ارائه شده در این خبر ، گروهی از نوجوانان و جوانان پاکستانی در شهر لاهور  که دچار عوارض ناشی از کم خونی و تالاسمی هستند ، در حال دریافت واحد های خون مشاهده می شوند .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی Nature Communications منتشر شد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا