تلاش دانشمندان برای رصد و آمادگی در برابر زلزله

در ششمین سالگرد زلزله مهیب سال 2008 در مناطق سی چوان Sichuan و ونچوان Wenchuan در کشور چین که منجر به مرگ بیش از 80 هزار نفر شد ، زلزله شناسان و متخصصین زمین لرزه در کشور چین ، در پی کشف روش های جدیدی برای پیش بینی و مطالعه زلزله هستند .

در همین زمینه ژانگ شیا دونگ Zhang Xiaodong معاون موسسه پژوهش های  پیش بینی زلزله earthquake forecast research institute که از زیر مجموعه های سازمان دولتی زلزله شناسی  چین به شمار می رود اعلام کرد : " دستیابی به این فرایند ، نیازمند انجام فعالیت پایدار و ممتد است . "

این پژوهشگر و مدیر ارشد زلزله شناسی چینی ، در ادامه افزود : در پی زلزله 7.5 ریشتری نپال و زلزله ماه پیش این کشور که دارای قدرت تخریبی 8.1 ریشتر بود ، باید پذیرفت که ما در یک دوران فعال زمین لرزه گرفته ایم  که نقطه آغاز آن زلزله سوماترا در سال 2004 میلادی بود . "

گفتنی است پس از این زلزله مهیب در سوماترا ، کره زمین شاهد چندین زلزله مهیب بوده که برخی از آن ها بیش از هشت ریشتر قدرت داشتند و این موضوع در نیمه نخست قرن بیستم مشاهده نشده بود .

لازم به توضیح است که در همین مدت زمان سپری شده ، تنها کشور چین شاهد یک زمین لرزه بالای هشت ریشتر و چهار زمین لرزه هفت ریشتری بوده است . به همین دلیل در سراسر این کشور 3 هزار و 100 مرکز ثبت و بررسی زلزله تدارک دیده شده اند که در مجموع 90 درصد از مساحت این کشور را تحت  پوشش مطالعه زمین شناسانه  و زلزله نگارانه قرار داده اند .

بر اساس اعلام رسمی سازمان زلزله شناسی چین ، پژوهشگران و متخصصین این حوزه با توجه به امکانات فعلی قادر هستند طی حداکثر سه دقیقه پس از بروز هر نوع زلزله ای از نحوه وقوع آن با خبر شده و اطلاعات فنی و جزئیات این زلزله حداکثر طی سی دقیقه منتشر شده و در اختیار تمامی کارشناسان قرار خواهد گرفت .

از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه می توان به پایه گذاری یک سیستم اضطراری واکنش سریع به زلزله ایجاد کرده اند که شامل مراکز کنترل و فرماندهی مرکزی و ناحیه ای است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا