گزارش تصویری از باستان شناسی زیر آب در دریای چین

در پی کشف آثار ارزشمند باستانی در بخش های جنوبی  دریای چین ، تیمی از باستان شناسان به همراه کشتی و تجهیزات مورد نیاز به محل اعزام شده و در حال بررسی و کاووش این آثار باستانی موجود در اعماق دریا هستند . این آثار در نزدیکی جزیره شانهو Shanhu قرار دارد . تصاویر دریافت شده در این گزارش مربوط به روز چهارشنبه سیزدهم ماه می برابر با بیست و سوم اردیبهشت ماه سال جاری است . 

در این محوطه باستانی اشیا قابل توجهی که عموما از سنگ ساخته شده اند کشف شده اند که عمدتا به دوران سلسله چینگ که در فاصله سال های 1644 تا 1911 میلادی حکومت کرده اند ، تعلق دارد .

باستان شناسی زیر آب یکی از زیر شاخه های علم باستان شناسی است که حوزه مطالعاتی آن در محیط های زیر آب مانند دریاها ، اقیانوس ها ، رودها و دریاچه ها است . این آثار عموما در سطح دریاها قرار داشته و شامل آثاری مانند کشتی ها یا سایر مصنوعات غرق شده ، آثار شهرها یا اسکله های مدفون در زیر آب یا اشیا و آثاری است که به عمد در زیر آب قرار داده شده اند . گروهی از این آثار هم ممکن است در روزگار خود خارج از سطح آب بوده ولی پس از مدتی با بالا آمدن سطح دریا ها ، به زیر آب فرو رفته اند .

لازم به توضیح است که عموما اشیا باقی مانده در زیر آب در شرایطی بهتر از سطح زمین باقی مانده و پس از مدتی کوتاه به شرایط متعادل شیمیائی و فیزیکی با محیط اطراف می رسند ولی این آثار پس از خروج از محوطه های باستانی به مراقبت های حفاظتی بیشتری نیاز داشته و شرایط حساس تری دارند .

در خاتمه باید اعلام کرد که ابزار و ادوات مورد استفاده در باستان شناسی زیر آب مشابه ابزارهای باستان شناسی در سطح زمین است و تنها تفاوت موجود استفاده از پلاستیک برای ساخت این ابزار است که به دلیل شرایط خاص آب دریا ها و نابودی سریع فلزات در برخورد با آن است .  

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا