تولید روده‌های بزرگ مینیاتوری از سلول‌های سرطانی

به گزارش ایسنا، سلول‌های سرطانی در بدن از کنترل خارج می‌شوند و زنده‌نگه داشتن آن‌ها در محیط آزمایشگاه نیز دشوار است؛ این موضوع برای محققانی که به دنبال درک چگونگی عملکرد این سلول‌ها و آزمایش‌کردن کارآیی درمان‌های ضدسرطان هستند، دردسرساز است.

 

برای تولید نسخه‌های مینیاتوری روده‌های سرطانی بیماران، محققان سلول‌های تومور این افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ را استخراج کردند و با استفاده از محیط رشد و مواد شیمیایی مناسب، توانستند روده‌های سرطانی با همان ساختار روده واقعی اما با قطر فقط 0.1 میلی‌متر تولید کنند.

 

مطالعات پیشین نشان داده بودند اندام‌هایی که به این شیوه رشد می‌کنند، می‌توانند برای سال‌ها در آزمایشگاه زنده بمانند و منجمدکردن و ذوب‌کردن به آن‌ها آسیبی نمی‌رساند.

 

تکنیک جدید بسیار کارآمد است و از نمونه‌های سلول‌های سرطانی که از 27 بیمار گرفته شدند، 90 درصدشان به شکل روده‌های بزرگ مینیاتوری سرطانی با موفقیت در آزمایشگاه رشد کردند.

 

این شیوه می‌تواند به محققان در آزمودن آزمایش‌های ممکن بر روی تومورها با هدف یافتن بهترین روش شخصی‌شده برای درمان یک تومور و بیمار منفرد کمک می‌کند.

 

سلول‌های سرطانی در این تکنیک، جهش‌های زیادی را در خارج از بدن انسان تجربه نمی‌کنند. جهش‌یافتن سلول‌ها می‌تواند چگونگی اثرگذاری داروها بر روی آن‌ها را تغییر دهد؛ جهش‌نیافتن این سلول‌ها همچنین نگهداری از آن‌ها را برای دانشمندان آسان‌تر می‌کند.

 

روده‌های بزرگ ریز سرطانی در دو آزمایش بالینی به کار رفته‌اند و این آزمایشات، امکان کارآیی آ‌ن‌ها در مطالعات آتی را فراهم خواهد کرد.

 

جزئیات این مطالعه در مجله Cell ارائه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا