با میکروب هایتان شناسایی شوید

مطالعات جدید که نتایجش در  Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسیده است، نشان می دهد که جوامع میکروبی هر فرد با دیگر افراد متفاوت است  و تنها  مختص به همان فرد است.

ریزاندامگان همزیست (به انگلیسی: Microbiome) به معنای کلی و فراگیر زیست ‌بوم ریز اندامه‌ ها، همه ژن‌ ها و توده های یاخته ‌ای ریز اندامه ‌ها با در نظر نگرفتن سرده و گونه آن ها، مستقر در یک بخش ویژه را گویند. ریزاندامگان همزیست، رابطه همزیستی با جانور میزبان دارند. این به این معنی است که این ریزاندامه‌ها هم می‌توانند همسفره باشند، هم بیماری‌زا. مثلا به تمامی باکتری ها، قارچ ها و دیگر انواع میکروب هایی که بطور بومی در پوست انسان زندگی می کنند، میکروبیوم پوست می گویند. بزرگترین میکروبیوم بدن انسان، میکروبیوم دستگاه گوارش تحتانی و بطور خاص روده بزرگ است.

پروژه میکروبیوم انسان (به انگلیسی: Human Microbiome Project) نام طرحی است که توسط موسسه ملی بهداشت آمریکا و با هدف شناسایی و تحلیل تمام گونه‌ های میکروارگانیسم موجود در بدن انسان و برسی وضعیت آن در شرایط مختلف، بخصوص بیماری ها آغاز شده است.

بودجه این طرح بالغ بر ۱۱۵ میلیون دلار است. هدف موسسات حامی این پروژه تهیه یک نقشه ژنتیکی میکروارگانیسم‌ های بدن مشابه پروژه ژنوم انسان است. با تهیه این نقشه پزشکان قادر خواهند بود نقش ژن‌های میکروبی و کنش ‌های آن با سلول های بدن را در قبل و طول و بعد از بیماری‌ ها بهتر بررسی کنند. این پروژه در بخش‌های پر جمعیت میکروبی بدن شامل پوست، دستگاه گوارش تحتانی، دهان و واژن تمرکز می کند.

این نتایج برای اولین بار است که در جهان ایده امکان شناسایی افراد از طریق داده های میکروبیومی آن ها مطرح می کند. محققان بر این باورند که بتوانند از طریق پروژه میکروبیوم انسان، به پزشکی قانونی نیز توانایی شناسایی افراد را ببخشند.