خشکی دهان تهدیدی برای سلامت دندانها

 تا اینکه روزی به مرکز درمانگاهی آسیب شناسی دهان دانشگاه آلبرتا مراجعه کرد و همه چیز به سرعت تغییرکرد. پس از انجام آزمایش های دهان، متخصصان مرکز بهداشت دانشگاه آلبرتا دریافتند کاهش فعالیت غدد بزاقی دهان و در نتیجه خشکی دهان باعث از بین رفتن دندان ها می شود.

بری می گوید: من واقعا نمی دانستم که با درد دهانم چه کنم و چیزی در حدود 10 سال است که به دنبال درمان آن هستم. بیماری من روز به روز بدتر می شد تا اینکه دیگر بزاق دهانم حتی در هنگام خوردن غذا نیز ترشح نمی شد.

خشکی دهان پدیده شایعی است که در 20 درصد جمعیت جهان و در 50 درصد جمعیت سالمندان یافت می شود. این پدیده اغلب بر اثر عوارض دارویی، دیابت های درمان نشده و خود درمانی ها ایجاد می شود.

بزاق دهان با خنثی کردن اسید ها و باکتری های دهان، از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند و آن ها را سالم نگه می دارد. اگر بزاق دهان به اندازه کافی تولید نشود، شخص بیشتر در معرض خوردگی دندان و ایجاد حفره در داخل دندان قرار می گیرد.

پزشکان دانشگاه آلبرتا برای جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی دندان در بیمارانی که مبتلا به خشکی دهان هستند، خمیر دندان های با فلوراید بالا و فلوراید های مایع را پیشنهاد می کنند زیرا فلوراید باعث کاهش خشکی دهان شده و جایگزینی برای بزاق دهان به حساب می آید. عوارض خشکی دهان را می توان با تغییر در رژیم غذایی کاهش داد. پزشکان پیشنهاد می کنند اجتناب از نوشیدنی های با قند بالا، نوشیدن آب و جویدن آدامس می تواند کمک کند تا رطوبت لازم دهان تامین شود.

معمولا افراد دیر متوجه خشکی دهان می شوند ولی می توان با جویدن حداقل 15 دقیقه آدامس پس از هر وعده غذایی، جریان بزاقی دهان را کنترل و دندان ها را نیز تمیز کرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا