پیشی گرفتن توانایی کامپیوتر از انسان در تقسیم بندی تصاویر

ظاهر این کار چندان بزرگ و با اهمیت به نظر نمی رسد اما موفقیت سوپر کامپیوتر مینوا برای دسته بندی کردن میلیون ها عکس در هزار گروه متمایز با کم ترین خطا حتی کم تر از خطای یک انسان معمولی جدید ترین برگ برنده شرکت بایدو ملقب به گوگل چینی است. مینوا قابلیت اسکن کردن هزاران عکس متفاوت و دسته بندی آن ها در گروه های مختلف را تنها با 4.58% خطا دارد.( به عنوان مثال تشخیص نژاد ها و گونه های مختلف سگ ها و دسته بندی آن ها ).یک انسان معمولی همین کار را با 5% خطا انجام می دهد در حالی که نرم افزار های شرکت های مایکروسافت و گوگل هر کدام به ترتیب 4.94% و 4.8% خطا در انجام چنین کاری دارند.

نرم افزار شرکت بایدو روی ابر کامپیوترهایی متشکل از 36 سرور که از 72 پردازنده با 432 هسته به همراه 144  GPU تشکیل شده است اجرا می شود( قسمت های پردازنده گرافیکی , چیپست های قدرتمند برای پردازش داده های تصویری). این نرم افزار با تشکیل یک شبکه عصبی قابلیت تشخیص المان ها و عناصر مختلف موجود در عکس ها را از طریق تعلیم نرم افزار مورد نظر به وسیله تنظیمات موجود پیدا می کند.    

اندرو ان جی ،سرپرست محققان شرکت بایدو در گفت و گو با وال استریت جورنال از توانایی های ایجاد شده در کامپیوتر ها که سالیان پیش اثری از آن ها نبود ابراز خوشحالی کرد. وی افزود : این شرکت در حال گسترش توانایی های ابر کامپیوتر های خود جهت آنالیز کردن مکالمه ها برای پیشرفته تر کردن نرم افزار های تشخیص صدای خود است.

اگر شما قصد آزمایش کردن خطای خود در دسته بندی کردن انواع اشیا را دارید می توانید از ورژن آنلاین این نرم افزار که به تازگی بر روی سایت های اینترنتی قرار گرفته است استفاده کنید.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا