بخش خصوصی رغبتی به سرمایه گذاری در تحقیقات توسعه علمی کشور ندارد

نصرت الله ضرغام در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با دانشگاه اصفهان افزود: بدین سبب یکی از راهبردهای صندوق حمایت از پژوهشگران ، مدیریت افکار عمومی برای توسعه علمی کشور است.

وی همچنین گفت : صندوق حمایت از پژوهشگران برای استفاده از ظرفیت های خارج از کشور و به خصوص دانشمندان ایرانی مقیم دیگر کشورها، واحد دیپلماسی علمی را ایجاد کرده است تا با اختصاص محیطی مناسب و حمایت مالی این صندوق بتوان مکانی برای گرد آوری اندیشمندان و پژوهشگران ایرانی مقیم خارج فراهم آورد و از ظرفیت های آنان استفاده بهینه کرد.

ضرغام به عنوان نمونه از آغاز همکاری آکادمی علوم چین و این صندوق خبر داد و افزود : استفاده از فرصت مطالعاتی در مراکز علمی آکادمی علوم چین ، همکاری پژوهشی با دانشجویان پسادکترا و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اجرای پروژه های مشترک ازجمله همکاری های صندوق و آکادمی علوم چین است .

دبیر شورای نخبگان تصریح کرد: آکادمی علوم چین 263 آزمایشگاه ملی دارد و با 68 هزار محقق همکاری می کند و نه تنها نخبگان چینی مقیم در دیگر کشورها بلکه دانشمندان غیرچینی از اقصی نقاط جهان را پذیراست و امتیازات زیادی به این افراد می دهد تا جذب مراکز علمی چین شوند.

وی افزود: علاوه بر این با موسسات بین المللی مانند یاسا تفاهمنامه همکاری منعقد کردیم و جمهوری اسلامی ایران از طریق صندوق حمایت از پژوهشگران، عضو بیست و چهارم این موسسه بین المللی می شود که تحقیقات فرا مرزی همچون فقر، عدالت ، گرمایش زمین، تغییر اقلیم ، بحران آب و مسائل زیست محیطی انجام می دهد.

ضرغام در ارتباط با اولویت های تحقیقاتی گفت: هم اکنون 15 کارگروه تخصصی در صندوق فعالیت دارند که آخرین آنها به ترتیب ، کارگروه ' تحقیقات فضایی' ، ' آلاینده های زیست محیطی و سلامت ' و ' تغییر اقلیم و گرمایش زمین ' است که هر کارگروه 10 تا 15 طرح تحقیقاتی در ارتباط با معضلات عمده کشور اجرا می کند.

وی همچنین به وجود 770 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی درکشور اشاره کرد و افزود: این تعداد دانشجوی تحصیلات تکمیلی ظرفیت بزرگی برای فعالیت های پژوهشی است و در واقع بزرگترین مراکز نوآوری ، دانشگاهها هستند که قادرند با استفاده از روش های مختلف ایده ها را تبدیل به محصول کنند.

سرپرست صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در باره شرایط حمایت صندوق از پژوهشگران ازطریق طرح های پسا دکترا ، کرسی پژوهشی ،گرنت پژوهشی و پتنت (ثبت اختراعات) گفت: تاکنون 38 اختراع با حمایت صندوق در خارج از کشور و بیشتر در آمریکا به ثبت رسیده و 76 اختراع نیز در جریان مراحل ثبت قرار دارند که با توجه به افزایش کارگزاران و عضویت ایران در معاهده همکاری ثبت اختراع (PCT )، ثبت آنها در 150 کشور دنیا امکان پذیر است.

وی تاکید کرد : طبق برنامه صندوق قرار است سالی 50 درصد اعضای کارگروه ها را با اساتید و محققان برجسته دیگر جایگزین کنیم تا از تمامی ظرفیت علمی کشور استفاده شود چون معتقدیم از هر دانشگاه که عضو صندوق داشته باشیم طرح های پژوهشی ارائه شده از آن دانشگاه نیز بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایرنا،ضرغام همچنین در باره تفاهم نامه منعقد شده با دانشگاه اصفهان گفت: با معرفی و تایید دانشجویان از طرف دانشگاه اصفهان این صندوق آماده ی حمایت مالی این افراد در راستای تحقق پروژه ی مورد نظر است.

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از سال 1382 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرد.

هدف اصلی از تشکیل این صندوق ایفای وظایف بنیاد ملی علم ایران است.

عمده فعالیت های این صندوق در حوزه های حمایت از طرح های پژوهشی، ثبت اختراعات، کرسی پژوهشی و حمایت از ایجاد و توسعه مراکز نوآوری است.